Skuteczna reklama na Facebooku w 2022

Skuteczna reklama na Facebooku w 2022

Skuteczna reklama na Facebooku w 2022 to artykuł w którym wyjaśniam na co warto zwrócić uwagę, aby nie tracić pieniędzy, a uzyskać założone cele i efekty. Jeżeli wierzyć reklamom, to ustawienie reklamy na Facebook jest dziecinnie proste. Powiem Ci jednak jak jest na prawdę – wcale tak nie jest. To dlaczego piszą, mówią, pokazują, że jest? – bo inaczej odstraszono by klientów.

Skuteczna reklama na Facebooku – czy to jest trudne?

Nie, to nie jest trudne – jeżeli wiesz co robisz, co chcesz uzyskać i wiesz jak to uzyskać.

To w takim razie przejdźmy to po kolei.

Zacznijmy od tego:

Co chcesz uzyskać?

DO dyspozycji mamy 6 typów kampanii na Facebooku:

  • Rozpoznawalność: Dotrzyj do jak największej liczby osób, które z największym prawdopodobieństwem zapamiętają Twoją reklamę.
  • Ruch: Kieruj odbiorców do miejsca docelowego, takiego jak Twoja witryna internetowa, aplikacja lub sklep na Facebooku.
  • Aktywność: Znajdź osoby skłonne do interakcji z Twoją firmą online i podjęcia działań, takich jak rozpoczęcie rozmowy lub obejrzenie reklamy wideo.
  • Promocja aplikacji: Znajdź osoby skłonne do zainstalowania Twojej aplikacji.
  • Kontakty: Znajdź osoby zainteresowane Twoją firmą, które będą skłonne udostępnić swoje dane kontaktowe.
  • Sprzedaż: Znajdź osoby, które prawdopodobnie dokonają zakupu lub podejmą inne istotne działania w Internecie lub w sklepie.

Facebook jest nastawiony na maksymalizację zysków.

Jednak nie Twoich zysków, tylko … swoich.

Core firmy Meta
Core firmy Meta

Najczęstsze błędy przy reklamach na Facebooku

Założenie, że istnieje jedna ścieżka sukcesu

Skuteczny marketing, to wiele testów i prób bo nie ma jednaj recepty na sukces. Warto cały czas pogłębiać wiedzę, być na bieżąco z wprowadzanymi funkcjami, nowościami i testować, testować, … a to wszystko mierzyć.

Promowanie z poziomu profilu firmowego

To bardzo częsty błąd początkujących – widziałem to wielokrotnie – po co mam płacić komuś za konfigurację reklam, przecież pod spodem posta którego mam zamieszczonego na swoim profilu firmowym mam opcję Promuj ten post.

To prawda.

Masz taki przycisk.

Tylko co on robi?

Tak naprawdę przedstawia post Twojej społeczności. Ni zdobywasz nowych klientów. Sprzedaż nie idzie.

Po prostu przepalasz budżet, nic nie ustawiając, nie mając wpływu do kogo jest kierowana kampania, kto ma być odbiorcą itp. To tak jakby ktoś kupując nowoczesny smartfon cieszył się, że może wysłać SMSa składającego się nawet za 100 znaków tekstowych.

Czy to jest sukces?

To potrafiły telefony 20 lat temu.

Nawet nie wyobrażasz sobie, że możesz na nowoczesnym smartfonie dużo więcej.

Podobnie jest właśnie z tą funkcją i możliwościami jakie daje menadżer reklam – dostępny po utworzeniu Menedżera Firmy

Promowanie z poziomu profilu firmowego - to przepalanie budżetu
Promowanie z poziomu profilu firmowego – to przepalanie budżetu

Brak Pixela Facebooka

Mechanizm Facebooka w ostatnich latach mocno ewoluował. To już nie prosty program, ale bardzo złożony mechanizm obsługujący bardzo duże bazy danych. Zarazem sztuczna inteligencja ucząca się i sprawdzająca co jest dobre dla jej właściciela.

Posiadając stronę internetową i media społecznościowe lub konto na Facebooku i nawet prostą stronę typu landting page (opisywałem dość dobrze takie strony w artykule który znajdziesz tutaj: https://sukcesstudio.pl/idealny-landing-page/ ) gdzie klient trafi dzięki naszej reklamie i dokona zakupu, zamówienia, zapisu – lub co tam jeszcze oczekujesz trzeba zainstalować tam, oprócz oczywiście innych elementów analitycznych pixel Facebooka.

Dlaczego?

  1. Ponieważ trudno sobie wyobrazić dobrze prowadzony biznes (tu akurat kampanię reklamową) bez wskaźników i chociaż podstawowych informacji o jej przebiegu – liczba wejść, pobrań, kliknięć przycisku CTA, itp.
  2. Mechanizm Facebooka jest obecnie tak rozbudowany, że na podstawie informacji jakie dostaje Facebook z naszej strony internetowej jego „sztuczna inteligencja” niejako „uczy się” co działa, a co nie. Sam Facebook określa jaki ruch zostanie wpuszczony na stronie korzystając z wielu parametrów zmiennych do tego by odpowiednio były wyświetlane Twoje reklamy.

Jak skonfigurować i zainstalować piksel Facebooka?

Aby zrobić to poprawnie najlepiej skorzystać z instrukcji udostępnianej przez firmę Meta

https://www.facebook.com/business/help/952192354843755

Polecam też instalację wtyczki do Google Chrome o nazwie Facebook Pixel Helper, dzięki której można dokonać weryfikacji poprawnego działania zainstalowanego Pixela (https://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc).

Schemat kierowania ruchu z reklam poprzez lejek marketingowy na strone-sklep
Schemat kierowania ruchu z reklam poprzez lejek marketingowy na strone-sklep

Brak sprawdzania efektów

Może trudno w to uwierzyć, ale ludzie „puszczają reklamę” nie sprawdzając zupełnie podstawowych parametrów.

Więcej na temat tych parametrów pisałem w artykule o podstawowych pojęciach sprzedażowych i marketingowych tutaj: https://sukcesstudio.pl/podstawowe-pojecia-sprzedazowe-i-marketingowe/ więc teraz tylko przypomnę o trzech:

CPC – Cost Per Click

CPM – koszt 1000 wyświetleń reklamy

CTR – współczynnik klikalności

Najczęstsze błędy przy reklamach na Facebooku
Najczęstsze błędy przy reklamach na Facebooku

Źle ustawione targetowanie

To kolejna rzecz nie doceniana. Powstało na ten temat wiele artykułów więc tylko wspomnę: wybierając wiek, płeć, zawężając grupę lub rozszerzając, przygotowując kilka zestawów reklam pod różne grupy mamy okazję tak naprawdę przekonać się do kogo docieramy z naszym przekazem.

Brak parametru URL

To pole nie jest obowiązkowe przy uruchamianiu kampanii i wiele osób je ignoruje jednak odpowiednie otagowanie daje nam lepsze efekty.

W tym wypadku warto skorzystać z narzędzia: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/.

1) Website URL – adres URL kierujący do danej reklamy,
2) Campaign Source – źródło ruchu (np. Instagram.com lub Facebook.com),
3) Campaign Medium – precyzujesz typ kampanii i jej cel,
4) Campaign Name – wpisujesz nazwę kampanii,
5) Campaign Term – określasz grupę odbiorców,
6) Campaign Content – wpisujesz różnice między poszczególnymi kreacjami reklamowymi,
7) Generuje się adres, który wklejasz w pole Fb. Zaczynasz od “utm_source” (już bez www na początku adresu).

Nie umieszczaj tu polskich znaków, pisz wszystko małymi literami, a słowa rozdzielaj “-“, a nie “_”.

Źródło porady: https://callback24.pl/najczestsze-bledy-poczatkujacych-w-facebook-ads/

Brak przygotowania miejsca docelowego do którego kieruje reklama

Częsty błąd początkujących? – odesłanie odbiorców reklamy na … stronę główną swojej witryny.

To w 99% przypadków jest kompletnie bez sensu.

Przykładowo:

Znalazłem reklamę czerwonych szpilek o obcasie 12cm.

Klikam na reklamę i … wyświetla mis ie strona sklepu który ma tysiące produktów w ofercie, buty, torebki galanterię skórzaną.

Brakuje mi tylko wielkiego napisu:

Znajdź se teraz tutaj czerwone szpilki po które wszedłeś na naszą stronę.

Jak tak robisz nie zapomnij dodać takiego napisu 😉

W końcu jak wkurzać klienta to do końca.

Zupełnie jest inaczej jeżeli wejdę na podstronę gdzie będę miał te czerwone szpili oraz przykładowo jeszcze napis:

A może wolisz kolor czarny, biały i różowy? Też takie mamy!

To właśnie powinno być na dobrej stronie lądującej czy też w wypadku dedykowanej Landing Page.

Więcej na ten temat możesz poczytać w artykule: https://sukcesstudio.pl/idealny-landing-page/

5 rzeczy by reklama na Facebooku lepiej zadziałała

Ostatnio na profilu MarketingMax https://twitter.com/MarketingMax/status/1519301397476302848 trafiłem na podpowiedź właśnie 5 rzeczy o których często profesjonaliści Ci nie powiedzą.

Sam posiadam pewna wiedzę, ale nie uznaje się za profesjonalistę w dziedzinie Facebook Ads dlatego chętnie opieram się w tym wypadku na wiedzy i doświadczeniach innych.

1. Cost Per Click

Chcesz aby był jak najmniejszy, dlatego skup się na dwóch innych wskaźnikach:

  • CPM (koszt 1000 wyświetleń reklamy).
  • CTR (współczynnik klikalności).

Postaraj się je konsekwentnie obniżać, a wtedy Twój CPC również będzie spadał (obniżając koszty).

2. Skalowanie

Gdy znajdziesz dobry zestaw reklam, to zrób z niego szablon i wykorzystaj w następnych kampaniach reklamowych zwiększając budżet na reklamy o 10%.
Następnie poczekaj, aż reklama osiągnie 50 000 wyświetleń i jeśli nadal będzie działać świetnie, to powtórz wszystko raz jeszcze.
Nie wymyślaj koła na nowo – wykorzystuj działające szablony i techniki.

3. Reklama na Facebooku – Podziały

Wykorzystaj kategorię grupa docelowa, aby lepiej targetować grupę odbiorców.
Przejdź do Menedżera reklam na Facebooku.
Wybierz reklamę lub kampanię, którą chcesz wyświetlić.
A następnie kliknij na pozycję Podział i wybierz odpowiednią opcję:

  • Według płci.
  • Wieku.
  • Według lokalizacji.

Skup się na wynikach, które mają najwięcej konwersji.
Pomogą Ci zwiększyć wydajność Twoich reklam.

Jak ustawić skuteczną reklamę
Jak ustawić skuteczną reklamę

4. Reklama na Facebooku – Faza uczenia się

Rozpoczynając nową kampanię zaczynasz w fazie uczenia się.

To jest to o czym wspominałem powyżej – Facebook mając dostęp do parametrów kampanii, a także dzięki pixelowi do Twoich stron, podstron, danych z innych mediów odpowiednio dopasowuje mechanizmy reklamy.

Musisz się z niej szybko wydostać, żeby nie przepalać budżetu na kampanię.
Aby z niej wyjść, musisz osiągnąć 50 konwersji i to w pierwszych 7 dniach od uruchomienia kampanii.
Dlatego zwiększ początkowy budżet i monitoruj efekty.

5. Kampanie z celem zwiększenia ruchu

Zwiększenie ruchu, to jeden z dostępnych celów kampanii.
Jeśli chcesz stworzyć ruch i przekierować go na stronę… to pomysł jest bardzo dobry, ale niestety nieskuteczny.

Dlaczego?

Ponieważ algorytm FB jest na to zbyt inteligentny.
Chyba, że chcesz pozyskać nowych odbiorców, którzy nie podejmą żadnych działań na stronie.
Jeśli jednak chcesz, aby odbiorcy coś zrobili:

  • dokonali zakupu,
  • zostawili e-mail,

to uruchamiaj kampanie z celem konwersji.

Cel Konwersje – informacje od Facebook

Cel Konwersje służy zwiększeniu liczby wartościowych działań w witrynie, aplikacji lub Messengerze. Działania te mogą obejmować wyświetlenia strony docelowej, zakupy, rozmowy telefoniczne, wiadomości i inne. W przypadku witryny wymagany jest piksel Facebooka lub API konwersji, a w aplikacji należy skonfigurować zdarzenia w aplikacji.

Tworząc reklamę z celem Konwersje:

  • Wybierz miejsce konwersji: Dostępne opcje to Witryna, Aplikacja, Messenger lub WhatsApp.
  • Wybierz zdarzenie konwersji do celów optymalizacji:
    • W przypadku zdarzeń w witrynie możesz wybrać zdarzenie standardowe, niestandardowe lub niestandardową konwersję.
    • W przypadku zdarzeń w aplikacji możesz wybrać zdarzenie standardowe. Jeśli chcesz optymalizować reklamy aplikacji pod kątem zdarzenia niestandardowego, możesz zamiast tego użyć celu Instalacje aplikacji. Cel Konwersje w przypadku aplikacji pomaga dotrzeć do obecnych klientów, natomiast cel Instalacje aplikacji pomaga pozyskać nowych klientów. Dowiedz się więcej o optymalizacji pod kątem zdarzeń w aplikacji.
  • Pokaż reklamę osobom, które już zainstalowały Twoją aplikację: W tym celu przejdź do sekcji Grupa odbiorców w kreatorze reklam.

Możesz użyć celu konwersji dla następujących umiejscowień:

  • Facebook
  • Instagram
  • Audience Network
  • Messenger

Więcej na ten temat bezpośrednio na stronie Facebook pod adresem: https://www.facebook.com/business/help/535561519986477?id=429905037479832

Skuteczna reklama na Facebooku
Skuteczna reklama na Facebooku

Reklama kłamie, czyli podsumowanie

Mówili, że będzie fajnie.

Mówili, że będzie łatwo.

Owszem fajnie jest jeżeli poznamy bardziej możliwości i mechanizmy Facebooka.

Łatwo nie jest bo na etapie kiedy wchodzą w grę pieniądze – a przecież reklama na Facebooku to główne źródło przychodu dla Facebooka – nie ma sentymentów.

Jeżeli można ostrzyc owieczkę czy jak wolisz barana to Facebook chętnie to zrobi. Pytanie czy chcesz być tą owieczką i .. jak bardzo dasz się ostrzyc.

To wszystko co wymieniłem w artykule to jest jednak tylko część tej ciemnej strony mocy. Musisz wiedzieć jeszcze coś:

Przede wszystkim Facebook jest bardzo kapryśnym systemem reklamowym.

To, że uzyskałeś/łaś zgodę Facebooka na emitowanie danej reklamy to wcale nie znaczy że zostanie wyemitowana.

To, że reklama „idzie” (jest emitowana) 30 dni, to nie znaczy, że 30 nie zostanie nagle zablokowana przez Facebooka bez podania przyczyny.

Nie ważne, że na reklamę na Facebook wydałeś/łaś już 1.000.000 zł i tak mogą Ci zablokować całe zestawy reklam lub całą kampanię.

Jednak aby nie było jednostronnie:

Facebook jest w posiadaniu niesamowitych baz danych o ludziach, ich preferencjach, zachowaniach itp.

W ostatnich latach wzbogacił swoje bazy danych o niesamowite ilości informacji. Dzięki temu może świetnie celować reklamy i te reklamy rzeczywiście przynoszą skutek.

Co w takim razie robić?

Nie ufaj do końca w to, że reklama na Facebooku pomoże Ci odpowiednio rozreklamować to co potrzebujesz.

Warto dywersyfikować reklamy umieszczając je też w innych miejscach np. korzystając z możliwości Google.

by reklama na Facebooku lepiej zadziała
by reklama na Facebooku lepiej zadziała

Bardzo wielkim zaskoczeniem był dla mnie fakt, że facet – Dawid Bagiński który od wielu lat nie widział niczego innego poza Facebookiem, reklamujący się jako guru tego typu rozwiązań, ostatnio „się nawrócił” i zaczyna namawiać właśnie do takiej dywersyfikacji.

To pokazuje, że nie ma złotego środka.

Marketing i reklama to ciągłe eksperymenty.

Testowanie, testowanie, testowanie i … analiza tego co uzyskaliśmy, ile to kosztowało, ile to nam przyniosło zwrotu.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz