Jak pisać teksty zgodne z SEO na swojej stronie w WordPress z wtyczką Yoast SEO

Jak pisać teksty zgodne z SEO

Jak pisać teksty zgodne z SEO na stronach w WordPress z wykorzystaniem narzędzi które to ułatwiają, sprawdzają i podpowiadają? Tym właśnie chce zająć się w tym artykule, pokazując na jakie elementy warto zwrócić uwagę.

Aby zająć wysoką pozycję w wyszukiwarkach, musisz pokonać konkurencję. Potrzebujesz lepszej, szybszej, mocniejszej strony internetowej niż ludzie, którzy sprzedają lub robią te same rzeczy co ty.

Jak uporządkować swoja stronę jeżeli chcesz ją używać w celach biznesowych więcej pisałem tutaj: https://sukcesstudio.pl/strona-internetowa-w-b2b-krok-po-kroku/

Tym razem proponuje na początek wyjaśnić pewne pojęcia:

Co to jest SEO?

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – edycja kodu źródłowego serwisu internetowego, która ma za zadanie dostosować go do wymogów wyszukiwarek internetowych oraz wyeliminować błędy techniczne powodujące problemy z poprawnym funkcjonowaniem i indeksowaniem strony internetowej przez roboty sieciowe. Wikipedia

Jak pisać teksty zgodne z SEO na stronach w WordPress

Obecnie mamy bardzo dużo narzędzi „wspomagających” pisanie artykułów, czy też innych treści na stronę. Powstają dlatego, ponieważ content marketing jest potężnym narzędziem współczesnego marketingu i umiejętnie wykorzystanie treści oszczędza mnóstwo czasu i pieniędzy w firmie.

Przede wszystkim można go wykorzystać do środka lejka marketingowego – czyli miejsca gdzie wzbudzimy u odwiedzającego naszą stronę zainteresowanie.

Świetnie też sprawdzi się w dolnej części lejka sprzedażowego, by w odpowiedni sposób zaprezentować to co mamy do zaoferowania.

Sam WordPress jest systemem dość przyjaznym dla użytkownika, a mnogość dostępnych wtyczek pozwala na zautomatyzowanie wielu procesów. W tym wypadku mamy jednak narzędzie które znacząco wspomaga to co chcemy zamieścić jeżeli chodzi o treści.

Osobiście sam wykorzystuje do tego wtyczkę Yoast SEO, której przede wszystkim działanie na bieżąco wspomaga proces powstawania artykułów.

Yoast SEO – wtyczka do SEO w WordPress

Jak chwali się producent: od 2008 roku Yoast SEO pomaga milionom stron internetowych na całym świecie w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwarkach.

Misją Yoast jest SEO dla każdego. Użytkownicy naszej wtyczki sięgają od piekarni za rogiem po jedne z najpopularniejszych stron na świecie.

Yoast SEO Free zawiera wszystko, czego potrzebujesz do zarządzania SEO, a wtyczka Yoast SEO Premium i jej rozszerzenia odblokowują jeszcze więcej narzędzi i funkcjonalności.

Yoast SEO jest pełen funkcji, zaprojektowanych, aby pomóc odwiedzającym i wyszukiwarkom uzyskać jak najwięcej korzyści z Twojej witryny.

Najważniejsze z nich to:

  • Zautomatyzowane techniczne ulepszenia SEO, takie jak kanoniczne adresy URL i meta tagi.
  • Zaawansowane sitemapy XML; ułatwiające Google zrozumienie struktury Twojej witryny.
  • Szablony meta tytułów i opisów, aby lepiej wykorzystać wizerunek marki oraz spójne wyświetlanie w wynikach wyszukiwania.
  • Dogłębna integracja z Schema.org, która zwiększy szansę na uzyskanie bogatych wyników, pomagając wyszukiwarkom zrozumieć Twoje treści.
  • Pełna kontrola nad okruchami chleba, aby użytkownicy i wyszukiwarki zawsze wiedzieli, gdzie się znajdują.
  • Szybszy czas ładowania całej witryny, dzięki innowacyjnemu sposobowi zarządzania danymi w WordPressie.
  • [Premium] pomoc dla naszych użytkowników Yoast SEO Premium.
  • [Premium] Możliwość rozszerzenia Yoast SEO o rozszerzenia News SEO, Video SEO, Local SEO i WooCommerce SEO.
  • [Premium] Nowość! Yoast SEO Premium zawiera szerokie ustawienia indeksowania, które pomagają poprawić sposób, w jaki wyszukiwarki indeksują Twoją witrynę.
  • [Premium] Nowość! Yoast SEO Premium posiada integrację IndexNow do pingowania wyszukiwarek takich jak Microsoft Bing za każdym razem, gdy publikujesz lub aktualizujesz treść.

Dokładny opis wtyczki dostępny jest – w języku angielskim – tutaj: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Jak pisać teksty zgodne z SEO – krok po kroku

Artykuł ten – to mają być podstawy podstaw, dlatego pozwolę sobie wyjaśnić kolejne pojęcie.

Przede wszystkim warto wiedzieć:

Co to jest fraza kluczowa?

Fraza kluczowa (keywords, keyphrases) – są to wyrazy, lub frazy (kilka wyrazów) na które pozycjonowana jest witryna. Są to zarazem także hasła najczęściej stosowane podczas wyszukiwania informacji przez użytkowników Internetu. Frazy kluczowe mogą często stanowią określenie zawierające kilka wyrazów np. buty sportowe damskie do biegania.

Gdzie zgodnie z SEO MUSI być zastosowana fraza kluczowa w artykule?

Przede wszystkim fraza kluczowa musi być w:

  • Nagłówku – tytule artykułu. W tym wypadku idealnie jak są to pierwsze wyrazy tytułu.
  • Dodatkowo musi być w pierwszej linijce tekstu, czyli przede wszystkim w skróconym opisie artykułu.
  • W opisie skróconym (170 znaków) artykułu – to możesz sprawdzić wykorzystując wtyczkę Yoast SEO jak będzie ten opis wyglądał w Google.
  • Warto też by fraza kluczowa znalazła się w tekście zajawki na stronie.
  • Fraza kluczowa MUSI być użyta w nazwie pliku obrazka, jego tytule, oraz jako atrybut ALT obrazka (spokojnie – wyjaśniam o co chodzi na obrazkach poniżej).
  • W samym tekście artykułu.
  • Przy dłuższych tekstach, w kilku nagłówkach wewnatrz artykułu.

Jak to wygląda w praktyce?

Najlepiej zobrazują to poniższe ekrany edytora WordPress z zainstalowaną wtyczka Yoast SEO:

Fraza kluczowa - nagłówek - H1 - pierwsza linijka tekstu
Fraza kluczowa – nagłówek – H1 – pierwsza linijka tekstu

Na powyższym przykładzie widzisz, że fraza kluczowa – w tym wypadku długa fraza: Jak pisać teksty zgodne z SEO jest użyta w nagłówku, pierwszej linijce tekstu.

W zakładce wtyczki Yoast SEO w okienku FRAZA KLUCZOWA też mamy wpisany tekst naszej frazy.

To widzisz też poniżej:

Fraza kluczowa w poszczególnych polach ekranu
Fraza kluczowa w poszczególnych polach ekranu

Na powyższym obrazku masz przedstawioną frazę kluczową – użyta na początku opisu, to samo w części podglądu jak to będzie wyglądało w wyszukiwaniach Google. W moim wypadku fraza znajduje się też w części gdzie znajduje się zajawka.

Co to jest zajawka?

Zajawka w WordPress (excerpt) to jest wprowadzenie do wpisu / artykułu / podstrony. W samym WordPress jest do tego przeznaczone specjalne pole. To bardzo ważne by uzywać zajawek.

Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne

Linkowanie danego artykułu to kolejny bardzo ważny element wykorzystywany na stronie internetowej. Rozróżniamy linki:

  • Wewnętrzne – czyli takie które odnoszą się do treści już zamieszczonych na danej stronie.
  • Zewnętrzne – prowadzące do miejsc poza naszą witryną.

Dobry tekst SEO zawiera obydwa typy linków. Oczywiście jak we wszystkim należy zachować umiar, więc w sumie liczba linków nie powinna przekraczać trzy na artykuł, chyba, że istnieje taka konieczność.

Jako przykład w moim przypadku niech będzie to link odnoszący się do artykułu na temat błędów na stronach internetowych: https://sukcesstudio.pl/profesjonalne-tworzenie-stron-internetowych-20-bledow-ktorych-warto-uniknac/

W tym wypadku, stosuję dodatkowo parametr który powoduje w wypadku kliknięcia, na otworzenie strony do której prowadzi link, jako nowej strony. Bez zamykania obecnej. Dzięki temu odwiedzający stronę, zaraz po zamknięciu tej dodatkowej, na którą prowadził tak podlinkowany link, wraca ponownie na moją stronę, do miejsca gdzie kliknął link i opuścił moją stronę.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne
Linki wewnętrzne i zewnętrzne

W wypadku linków zewnętrznych warto jest dodatkowo używać parametru NoFollow. Jest to informacja dla robotów wyszukiwarek, że link odsyłający do innej witryny nie jest takim miejscem które też trzeba indeksować. Mówiąc prościej – parametr nofollow (nie idź za mną) w wypadku gdy odsyłamy kogoś do strony przykładowo konkurencji, to dajemy sygnał dla robotów indeksujących – to do czego linkujemy nie warto indeksować – bo nie wspieramy w ten sposób konkurencji.

A dlaczego?

A dlatego, że jak tego nie robimy – nie stosujemy tych parametrów nofollow to „wartość naszej witryny” w „oczach Google” jest mniejsza, bo jest traktowana niemalże jak farma linków, więc jej wartość … spada.

Mała wartość witryny = spadek witryny w wynikach wyszukiwania

Przykład linkowania z użyciem parametru nofollow:

NoFollow przy linkowaniu zewnętrznym
NoFollow przy linkowaniu zewnętrznym

Minimum jeden obrazek na stronie z frazą kluczową

Zgodnie z wymogami SEO przynajmniej jeden obrazek musi być użyty z wykorzystaniem frazy kluczowej. Najlepiej jeżeli nazwa pliku obrazka zawiera frazę kluczową, oraz zawierają ją tytuł obrazka, oraz pole ALT.

W wypadku WordPress będą to te pola:

Obrazek - przynajmniej jeden w artykule - nazwa pliku, tytuł obrazka i ATL ma zawierać frazę kluczową
Obrazek – przynajmniej jeden w artykule – nazwa pliku, tytuł obrazka i ATL ma zawierać frazę kluczową

Fraza kluczowa w nagłówkach

W zależności od ilości tekstu w naszym artykule – dla SEO minimum to 300 słów (nie znaków wraz ze spacjami – jak zwykle rozliczają się Copywriterzy), powinno być też odpowiednie „nasycenie” tekstu frazą kluczową. Dodatkowo, przy większych tekstach, fraza kluczowa powinna być dodatkowo używana w nagłówkach (tytułach) – tez w odpowiednich ilościach.

Nie podaje jakie są to dokładnie ilości dlatego, że … nie wiem. Nie wiem dlatego, że nie muszę.

Zasady SEO się zmieniają i musiałbym cały czas to śledzić. Dba o to wtyczka Yoast SEO – na bierząco aktualizowana, nawet co kilka dni – która wypisuje czego brakuje, oraz dodatkowo oznacza to graficznie semaforami (kiedyś były takie światełka jak na ulicach – teraz zostały już tylko kolory) w trzech kolorach:

🟢 Zielony – jest OK.

🟠 Pomarańczowy – dobrze by to było w miarę możliwości poprawić.

🔴 Czerwony – lepiej to popraw.

Jak pisać teksty zgodne z SEO na swojej stronie w WordPress z wtyczką Yoast SEO

Wtyczka Yoast SEO bardzo ułatwia edycje artykułu, na bieżąco pokazując błędy, oraz zamieszczając podpowiedzi Jak to wygląda w praktyce pokazują poniższe zrzuty ekranów:

Działanie Yoast SEO
Działanie Yoast SEO

Te kolorowe wskaźniki zobaczysz też w dwóch miejscach co bardzo ułatwia pracę przy długich tekstach takich jak ten:

Jak pisać teksty zgodne z SEO na swojej stronie w WordPress z wtyczką Yoast SEO
Jak pisać teksty zgodne z SEO na swojej stronie w WordPress z wtyczką Yoast SEO

Dodatkowy moduł – CZYTELNOŚĆ – dba o to by tekst miał odpowiedni konstrukt w szczególności zwraca uwagę na:

  • Długość zdań – rekomendowane maximum 15%
  • Strona bierna
  • Zróżnicowanie następujących zdań – czyli nie można stosować trzech i więcej zdań zaczynających się od tego samego wyrazu / znaku.
  • Rozkład nagłówków – nie może być więcej niż 300 słów w jednym tekście nie przedzielonych nagłówkami.
  • Długość akapitów.
  • Słowa łączące.

Jeżeli nie wiesz co dokładnie oznaczają poszczególne parametry, możesz skorzystać z podpowiedzi Yoast SEO – odesłanie do dokumentacji – niestety jest to po angielsku, ale od czego są elektroniczne tłumacze … 😉 Wtyczka prowadzi ładnie „za rączkę”:

Yoast SEO - Analiza czytelności
Yoast SEO – Analiza czytelności

Czytelność i SEO na zielono – koniec pracy nad tekstem

Kiedy już 🟢 czytelność, oraz 🟢 SEO oznaczone są przez wtyczkę SEO na zielono – praktycznie tekst jest gotowy do publikacji. Pamiętaj jednak o najważniejszym:

Teksty na stronie są przede wszystkim dla LUDZI, nie dla SEO.

Ta zasada zawsze powinna przyświecać pisaniu tekstów na stronie. Tekst może być świetny pod kontem SEO, ale jak będzie kiepski do czytania, to jest to stratą pieniędzy. Co ci przyjdzie z ruchu który wygenerujesz na stronie, jeżeli twój tekst nie będzie czytany?

Nie możesz wtedy zaproponować żadnej interakcji, czy też zaproponować przejrzenia czegoś więcej. Nie będzie komu. Ponieważ, odwiedzający właśnie poszedł dalej ;(

Inne narzędzia przydatne w pracy nad tekstami

Na koniec chciałbym polecić jeszcze kilka narzędzi przydatnych w tworzeniu DOBRYCH treści:

Jasnopis

Bardzo fajne narzędzie. Jezeli nie jesteś pewna / pewny tworząc treści na stronę czy nie przesadzasz z żargonem branżowym, czy twój tekst nie będzie zatrudny sprawdzisz go właśnie tutaj.

Dodatkowo Jasnopis sprawdza – zgodnie ze strona producenta:

  1. Analizuje język użyty w tekście tzn.:
    • oblicza średnią długość zdań i akapitów,
    • ustala liczbę słów trudnych (na podstawie listy frekwencyjnej i prawdopodobieństwa subiektywnego),
    • oblicza procent rzeczowników i czasowników,
    • oblicza procent rzeczowników abstrakcyjnych,
    • sprawdza długość tzw. łańcuchów dopełniaczy („ocena poprawności wykonania czynności…”),
    • oblicza procent imiesłowów,
    • sprawdza miejsce poszczególnych wyrazów na różnych listach frekwencyjnych.
  2. Zaznacza potencjalnie trudne wyrazy, zbyt długie zdania, akapity trudniejsze niż średnia dla tekstu.
  3. Czasem podpowiada, jakimi synonimami można zastąpić wyrazy trudne.

Narzędzie jest darmowe i dostępne pod tym linkiem: https://www.jasnopis.pl/

Language Tool

Jak zapewnia producent: Wielojęzyczne narzędzie do sprawdzania gramatyki, stylu i pisowni, LanguageTool, jest używane przez miliony ludzi na całym świecie. Narzędzie jest szybkie i całkiem fajne więc także go polecam.

Link do narzedzia znajdziesz tutaj: https://languagetool.org/pl/

Mam nadzieję, że te narzędzia pomogą Ci tworzyć dużo lepsze i bardziej dopracowane teksty, a zamieszczone w artykule zrzuty ekranów okażą się pomocne przy zmaganiach w pracy online z edytorem WordPress.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz