Projektowanie strony internetowej dla B2B

Projektowanie strony dla B2B

Projektowanie strony internetowej dla B2B, skutecznie pomagającej w pozyskiwaniu klientów i sprzedawaniu produktów i usług.

Jak zaprojektować stronę internetową dla firmy, by pomagała ona w sprzedaży? Co odróżnia stronę „dobrą” od strony „ładnej”? W tym artykule odpowiemy na te pytania, omówimy strategię dobierania treści, a także podamy przykłady błędów popełnianych przy projektowaniu strony.

Dlaczego strony internetowe firm nie są skuteczne w sprzedaży

Większość stron internetowych firm działających na B2B nie pomaga w sprzedaży i zarabianiu, ponieważ nie są one opracowane pod kątem strategii sprzedaży, a jedynie na podstawie wizualnych upodobań właściciela. Koncepcję i budowę stron bardzo często tworzy się na podstawie inspiracji, np. stron konkurencji. Przez to jest losowa, przypadkowa i nieprzemyślana. Nie jest to skuteczne podejście.

Rozstrzał cen wykonania strony internetowej jest duży, ale uzasadniony. Decyduje o tym wiele aspektów i elementów projektu strony internetowej, innych niż tylko szata graficzna. To, czy strona internetowa jest „ładna”, nie jest wyznacznikiem tego, czy odpowiednio trafi do odbiorców i będzie efektywnym środkiem pozyskiwania klientów. Istotna jest przy tym budowa strony, która powinna być intuicyjna i łatwa w obsłudze. Dzięki temu klienci mogą łatwo znaleźć interesujące ich produkty i usługi oraz informacje o nich.

Tekst został przygotowany na podstawie podcastu NSM

Tekst ten powstał między innymi na podstawie podcastu NSM – Nowoczesna Sprzedaż i Marketing – Szymona Negacza. Zawiera jego autorskie opracowania i know-how, należące do niego i jego firmy SellWise.

Materiały są dużej wartości merytorycznej, dlatego zachęcam do zapoznania się z nimi:

Szymon Negacz – SellWise

Szymon Negacz jest właścicielem grupy firm SellWise, oferującej: doradztwo, szkolenia i rekrutacje. Jak pisze firma SellWise na swojej stronie:

Wierzymy, że prawdziwy rozwój sprzedaży to proces, dlatego pracujemy od A do Z. Przeprowadzamy audyt, wspólnie z klientem przygotowujemy strategię, procesy i wdrażamy narzędzia IT, a na koniec – profesjonalnie szkolimy i uzupełniamy zespół. 

Zapoznaj się z ofertą SellWise na ich stronie:

Jak powinna być zbudowana dobra strona firmy

By strona internetowa pomagała w sprzedaży, musi być spójna z procesem zakupu typowym dla klientów danej firmy. Strona internetowa firmy powinna odpowiadać na potrzeby i pytania klientów na każdym etapie procesu zakupu. Na każdym etapie klient powinien znaleźć również wezwanie do działania (CTA – Call To Action), nakierowujące go na kolejny etap.

Proces zakupu jest podstawą do projektowania strony i treści

Proces zakupu przebiega następująco:

1. Problem/Wyzwanie 2. Koncepcja 3. Edukacja 4. Wybór koncepcji 5. Zakup/Wybór wykonawcy

Problem/Wyzwanie

Na tym etapie klientowi pojawia się problem do rozwiązania, a więc potrzeba skorzystania z usług lub zakupu produktu. W tym momencie klient zaczyna szukać informacji na temat tego problemu i możliwych rozwiązań. Warto stworzyć na stronie sekcję (np. bloga), która dawałaby odpowiedzi i proponowała rozwiązania klientom na tym etapie. Przykładowe CTA: „Zobacz jak inne firmy rozwiązały ten problem”, „Zbadaj możliwe rozwiązania”.

Koncepcja

W głowie klienta powstaje zarys koncepcji, pomysł na rozwiązanie problemu. Temu etapowi odpowiada sekcja strony poświęcona prezentacji oferty, produktów i usług. Klient powinien móc znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Przykładowe CTA: „Dowiedz się więcej o tym produkcie”.

Edukacja

Klient szuka informacji i zdobywa bardziej szczegółową wiedzę o dostępnych produktach i usługach. Na tym etapie potrzebna jest mu sekcja, w której będzie mógł dowedzieć się jak najwięcej na ten temat, a także która pomoże rozwiać jego wątpliwości. Trzeba przewidzieć, jakich informacji klient będzie poszukiwał i jakie pytania może mieć. Przykładowe CTA: „Wybierz najlepsze dla ciebie rozwiązanie”, „Porównaj produkty”.

Wybór koncepcji

Koncepcja klienta jest bardziej wyklarowana, wybiera on produkty, parametry, rozwiązania, budżet. W tym momencie potrzebować on będzie tzw. „case study” (analizy pojedynczego przypadku), narzędzia umożliwiającego porównanie produktów, lub innych materiałów pomagających mu dokonać wyboru. Przykładowe CTA: „Złóż zamówienie już dziś”.

Zakup/Wybór wykonawcy

Klient podejmuje decyzję u kogo zakupi wybrany przez siebie produkt lub usługę. Następuje finalizacja procesu. Potrzebny jest formularz kontaktowy, szczegóły dotyczące zakupu, wyceny, realizacji. Przykładowe CTA: „Wypełnij formularz zamówienia”, „szybko wycenimy Ci usługę”.

Projektowanie strony dla B2B – Schemat procesu zakupu i dostosowania treści strony

W jaki sposób zastosować analizę procesu zakupu?

Należy przemyśleć, na których etapach tego procesu klienci potrzebują najwięcej informacji i mają najwięcej pytań? Na których etapach zakupu zatrzymuje się najwięcej klientów danej firmy? Dopiero na tej podstawie wykonawca strony internetowej może zaprojektować stronę, ponieważ sekcje poświęcone tym etapom powinny być odpowiednio rozbudowane i za razem czytelne.

Przykładowe błędy

Podstawowym i najczęstszym błędem jest traktowanie designu jako najważniejszy aspekt strony oraz tworzenie według utartych schematów, bez wcześniejszej analizy. Wtedy projektowanie strony sprowadza się do ustalenia, że będzie zakładka „O nas”, „Galeria”, „Kontakt” itp. W takich przypadkach strona jest tworzona tylko przez grafika, a jej treść dobrana na podstawie tego, co się wydaje właścicielowi.

Często popełnianym błędem jest brak czytelnej i zrozumiałej sekcji poświęconej edukacji na temat trudnej, zaawansowanej, czy skomplikowanej usługi/produktu. Gdy klient nie może znaleźć odpowiedzi na swoje pytania i ma wątpliwości, jest duża szansa, że zrezygnuje z zakupu.

Innym przykładem jest brak prostego, przejrzystego i łatwego w użyciu systemu lub formularza składania zamówień. Jest to błędem szczególnie w przypadku produktów prostych i niewymagających szczególnej wiedzy, takich, które klient chce zakupić szybko.

Kolejnym przykładem błędu jest tworzenie bloga i artykułów edukacyjnych przy prostym i nieskomplikowanym produkcie, przy którym nie ma dużej potrzeby edukacji, ponieważ może być to marnowaniem zasobów i czasu. Zamiast tego, lepiej skupić się na ułatwieniu i uproszczeniu ostatnich etapów, ponieważ to przyniesie największy efekt dla sprzedaży.

BLOG Strony internetowe

BLOG Strony internetowe

Odkryj nasz blog o tworzeniu, poprawianiu i naprawianiu stron. Najlepsze praktyki i rozwiązania w jednym miejscu.

Jeśli chcesz stworzyć stronę internetową która przyciągnie klientów i zwiększy sprzedaż, nasz blog to idealne miejsce dla Ciebie!

Jesteśmy przede wszystkim ekspertami w dziedzinie tworzenia stron internetowych.

Nasze porady pomogą Ci stworzyć witrynę, która będzie nie tylko estetyczna, ale również funkcjonalna i przyjazna dla użytkowników.

Projektowanie strony – procedura

Dopiero po ustaleniu struktury strony i rozkładu treści, przychodzi pora na opracowanie graficzne i branding. Powinno się je dostosować do grupy docelowej, by wywoływać w niej pozytywne emocje. Jeśli chodzi o branding, najważniejsze jest to, by był zapamiętywalny i rozpoznawalny. Design i user experience (doświadczenie użytkownika) są aspektami strony, które opracowuje się w dalszej kolejności. Jeśli projektowanie strony internetowej ogranicza się wyłącznie do tych aspektów, można być przekonanym, że wszystkie wcześniej omówione aspekty są stworzone losowo, w sposób nieprzemyślany i niedostosowany.

Projektowanie strony dla B2B – Schemat etapów projektowania strony

Podsumowanie

Design i grafika strony internetowej, czyli to, jak strona prezentuje się wizualnie, nie jest jedynym ani głównym etapem projektowania strony. Jest to etap końcowy. Jeśli chcemy, by strona internetowa pomagała w sprzedaży i przynosiła zyski, musimy skupić się na wcześniejszych etapach procesu projektowania, czyli na strategii dobierania treści, aby klient mógł łatwo znaleźć interesujące go informacje oraz został nakierowany na przyjazny w obsłudze formularz zamówienia.

Wpis inspirowany materiałem udostępnionym przez Szymona Negacza pod linkiem: https://youtu.be/jMgCajINS7s

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]