Marketing internetowy

Marketing internetowy zwany również marketingiem online, ma kilka form podstawowych. W tym artykule chciałbym omówić te podstawowe kierunki.

Reklama w ostatnich latach dość często wypiera tradycyjne środki reklamy. Ogłoszenie w gazetach których nakład jest coraz mniejszy, ogłoszenie w mediach których coraz mniej ludzi ogląda czy też słucha jest problematyczne z powodu coraz większych wad jakie zauważamy w wypadku badań związanych z dotarciem tradycyjnej reklamy do odbiorcy.Sposób wykorzystania reklamy jest uzależniony od produktu i przede wszystkim odbiorcy docelowego.

Afiliacja – InfluancerReklamy displeyoweE-mail marketing
Socjal Media marketingRuch wyszukiwania SEMVideo
Marketing internetowy – podstawowe kierunki

Gdy startujesz z nowym biznesem warto oprócz tego, że będziesz znać koszt strony internetowej, poznać także przybliżone koszty reklamy. Jednak dziś chce skupić się na podstawach.

Personal branding - budowa swojego brandu poprzez media społecznościowe
Personal branding – budowa swojego brandu poprzez media społecznościowe

Wolisz pooglądać zamiast czytać? Proszę bardzo – oto materiał filmowy na ten temat: https://youtu.be/hY6_1zJCbzo

Afiliacja

Afiliacja, czyli przede wszystkim zarabianie na polecaniu – afiliacja to nawiązywanie dobrowolnej współpracy, celem której jest osiąganie wymiernych korzyści wszystkich stron, zaangażowanych w tą współpracę. 

Chcesz wiedzieć więcej na ten temat – zajrzyj pod adres: https://webepartners.pl/blog/afiliacja-co-to-jest/

Influencer marketing

Influencer marketing to forma marketingu w mediach społecznościowych przede wszystkim polegająca na poparciu i lokowaniu produktu przez osoby wpływowe, osoby i organizacje, które mają rzekomy poziom wiedzy lub wpływ społeczny w swojej dziedzinie.

Kim jest Influencer?

Influencer to osoba prowadząca w Internecie różnego rodzaju działania i uzyskująca w związku z tym większą lub mniejszą popularność wśród swoich odbiorców. Influencerami mogą być przede wszystkim np. Blogerzy, Vlogerzy, Instagramerzy czy Gamerzy (Streamerzy). Uznanie i szerokie zasięgi zdobywają często dzięki rozległej wiedzy w określonym temacie, specjalizacji w danym obszarze, ale nie tylko.   

Osoby nazywane influencerami (od słowa “influence” czyli wpływ) posiadają sporą siłę oddziaływania na opinie i decyzje oraz poglądy swoich odbiorców. Dzięki opinii “eksperta w danej dziedzinie” potrafią uzyskać spory autorytet, a wygłaszane przez nich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.

Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska wykazały, że dla najmłodszej grupy wiekowej (15-25 lat) dużo większą wartość mają internetowi influencerzy, niż znani z mediów tradycyjnych celebryci. Są im znacznie bliżsi dlatego, że:

  • zazwyczaj posiadają zbliżony do nich styl życia i status społeczny,
  • posiadają podobne zainteresowania,
  • w komunikacji wykorzystują głównie media digitalowe,
  • są dla odbiorców dużo bardziej autentyczni i wiarygodni,
  • nie stawiają barier, pozostają w zasięgu zwykłego użytkownika Internetu,
  • często pozwalają swoim odbiorcom na aktywne uczestniczenie w ich działaniach.

Więcej na ten temat w artykule na stronie: https://greenparrot.pl/blog/czym-jest-influencer-marketing/

Marketing internetowy 6 dróg do sukcesu
Marketing internetowy 6 dróg do sukcesu

Reklamy displayowe

Jak utworzyć skuteczne reklamy displayowe?

Jeśli po raz pierwszy tworzysz reklamy displayowe lub chcesz zwiększyć skuteczność takich reklam, mamy kilka wskazówek, które Ci to ułatwią:

  • Wykorzystuj efektywnie tekst, obrazy i schemat kolorów.
  • Eksperymentuj z różnymi typami reklam displayowych i układami treści.
  • Twórz własne niestandardowe obrazy.
  • Generuj reklamy displayowe w oparciu o istniejące reklamy tekstowe.

Więcej na temat reklam tego typu możesz poczytać na stronie: https://support.google.com/google-ads/answer/1722134?hl=pl

E-mail marketing

E-mail marketing – forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. Obejmuje ona analizowanie, planowanie, realizację i kontrolę takich procesów jak: tworzenie i rozbudowa baz adresów e-mail zarządzanie bazami adresów e-mail Wikipedia

Obecnie chyba najciekawsze informacje na temat tej formy uzyskasz pod tym adresem: https://mailketing.pl/

Jeżeli wolisz zobaczyć film na ten temat to polecam obejrzeć to:

Marketing internetowy – Mailketing – najlepszy sposób na naukę e-mail marketingu.

Social media marketing

Social media marketing (pol. marketing w mediach społecznościowych) – zjawisko polegające na zdobywaniu uwagi oraz generowaniu ruchu internetowego przy pomocy serwisów społecznościowych. Do promocji marki wykorzystuje się takie portale społecznościowe jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Yelp, YouTube czy blogi. Media społecznościowe w ostatnim czasie odgrywają coraz większą rolę w działaniach marketingowych wielu firm ze względu na fakt, że są łatwo dostępne dla wszystkich, którzy mają dostęp do Internetu. Social media marketing umożliwia bezpośredni dostęp do pożądanej grupy docelowej, a dodatkowo obniża koszty działań marketingowych.

Porównując do tradycyjnych kampanii reklamowych w Internecie, starają się nie wykorzystywać tradycyjnych środków takich jakich banery, mailing, reklama kontekstowa, ponieważ są one mało efektywne w tego typu działaniach. Prowadzenie tego typu działań nie jest jednak pozbawione ryzyka ze strony użytkowników. Przy prowadzeniu tego typu działalności dochodzi do interakcji z użytkownikami, dzięki czemu tworzą się bliższe relacje między nimi a reklamowanym produktem. Dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych istnieje możliwość obserwowania w czasie rzeczywistym skutków działań reklamowych oraz szybkiego reagowania na pojawiające się zagrożenia. Część działania skupia się nie na sprzedaniu produktu, a przyciągnięcie fanów, którzy w pozytywny sposób będą reagować na działania marketingowe.

Facebook

Głównym działaniem z zakresu social marketing na Facebooku, jest stworzenie i zarządzanie fanpage marki lub firmy. W ramach aktywności, na profilu zamieszcza się zdjęcia, filmy, lub wiadomości tekstowe. Przede wszystkim działania mają na celu aktywizację fanów firmy, co przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku marki. Istnieje możliwość tworzenia specjalnych aplikacji, które pozwalają na rywalizację między fanami, co przekłada się na większe zaangażowanie. Jest to działanie z pogranicza E-PR, które to powinny być prowadzone równolegle do działań marketingowych. Do obserwacji Facebooka wykorzystuje się specjalne narzędzia które pozwalają w czasie rzeczywistym monitorować, wybrane przez nas frazy.

Twitter

Pozwala firmom na bezpośredni kontakt z fanami. Przy tworzeniu informacji mamy do wykorzystania 280 znaków, co wymusza tworzenie krótkich dynamicznych informacji, które mają szansę na ściągnięcie uwagi użytkowników. Wykorzystuje się go również do wstawiania odnośników do innych portali, na których zamieszcza się pozostałą część przekazu marketingowego.

Pinterest

Jest to serwis społecznościowy bazujący na zdjęciach umieszczanych przez użytkowników, którzy mają możliwość dzielenia się z innymi. Fotografie można grupować w kategoriach zainteresowań. Przede wszystkim działania marketingowe na tym serwisie wymuszają przygotowanie treści wizualnych, które mają szansę na przyciągnięcie uwagi użytkowników.

Blogi

Działalność na blogach, można prowadzić w różnoraki sposób. Pierwszym jest stworzenie swojego bloga markowego, na którym opisuje się działania dotyczące marki, wstawia zdjęcia oraz filmy. W ten sposób zamieszczać można przede wszystkim dłuższe opisy produktów oraz artykuły specjalistyczne. Drugim sposobem na wykorzystanie blogów, jest współdziałanie z blogerami, przy pomocy których organizuje się konkursy dla członków społeczności skupionych wokół ich stron internetowych. Innym typem działania jest wysyłanie swoich produktów do przetestowania i opisania, przy tego typu działaniach trzeba zwrócić uwagę że nie wszystkie opinie muszą być pozytywne[4].

YouTube

Strategia prowadzenia działań na YouTubie, przede wszystkim skupia się na tworzeniu filmów reklamowych oraz wirusowych. Mają one za zadanie przyciągnięcie widzów, przy czym muszą być ciekawe i interesujące dla użytkownika, ponieważ ma on kontrolę nad tym co ogląda. Filmy wirusowe na pierwszym miejscu stawiają na rozbawienie lub zaciekawienie użytkownika, dopiero później na promocję marki lub produktu. Są one zazwyczaj dłuższe niż reklamy telewizyjne z racji braku ograniczenia czasowego, a wszystkie koszty ograniczają się do budżetu na stworzenie filmu.

Social media marketing
Social media marketing

Marketing w wyszukiwarkach internetowych SEM

Marketing w wyszukiwarkach internetowych – (SEM Search Engine Marketing) ogół działań promocyjnych w internecie, które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa / frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.

Przede wszystkim musimy podzielić ruch na stronie na:

  • organiczny – naturalny
  • płatny

Ruch organiczny – naturalny

Ruch organiczny to taki który w naturalny sposób wpływa na to, że ktoś trafia na naszą stronę. W tym wypadku jest to ruch skierowany na naszą stronę przez wyszukiwarki, linki na innych stronach itp. Są nim też bezpośrednie wpisania adresu naszej strony np.: znalezione gdzieś na mediach zewnętrznych, banery na mieście, wizytówki rozdane itp.

Najbardziej godne uwagi jest to, że docelowo jest to ruch najbardziej dla nas opłacalny.

Ruch płatny

Ruch na stronie internetowej / sklepie internetowym generowany w sztuczny sposób. Przykładowo przez reklamę w wyszukiwarkach, linki sponsorowane itp.

Wnioski z tego są następujące – najbardziej opłacalne jest budowanie w naturalny sposób naszego brandu. Przede wszystkim, uprawianie polityki marketingowej nastawionej na długotrwały efekt.

Podsumowanie

Na koniec wypadałoby odpowiedzieć na podstawowe pytanie:

  • Z której drogi korzystać?
  • Który z wymienionych elementów najlepiej korzystać?

Odpowiedź jest prosta – ze wszystkich.

Przede wszystkim dostosuj stosowane kierunki do odbiorców tego co proponujesz. Jeżeli odbiorcami są ludzie młodzi, młodzież dzieci największy nacisk warto położyć na treści wideo. Jeżeli ojcowie rodziny czy matki zajmujące się domem, reklama musi zupełnie inaczej wyglądać niż w przypadku ich dzieci. Ale o tym na pewno doskonale wiesz 😉

Jeżeli chcesz posłuchać – pooglądać na ten temat mój materiał Video zapraszam – kliknij na link: https://youtu.be/hY6_1zJCbzo lub obejrzyj na stronie:

Dodaj komentarz