Ile kosztuje marketing b2b w 2022 roku

Ile kosztuje marketing b2b w 2022 roku

Ile kosztuje marketing b2b w 2022 takie pytanie zadaje sobie sporo przedsiębiorców szczególnie tych którzy już wiedzą, że to dobra inwestycja, z dużą szansą czasem nawet kilkukrotnego zwrotu. Są też często świadomi tego, że bez tej inwestycji ich szanse przetrwania na rynku poważnie maleją.

Zwykle przygotowuje samodzielnie artykuły, czy materiały które tutaj prezentuje. Jednak tak jak w tym wypadku trafiłem na materiał tak opracowany, że trudno mi dodać coś od siebie, a zarazem wiem doskonale, że sam mogę nie być dla kogoś autorytetem w niektórych sprawach, więc podeprę się autorytetem człowieka bardzo znanego, który specjalizuje się w sprzedaży i marketingu b2b.

Szymon Negacz który przygotował przedstawiany tutaj materiał jest właścicielem grupy SellWisse – SellWise – Doradztwo i Szkolenia ze Sprzedaży B2B – https://www.sellwise.pl -która to specjalizuje się pracą na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw.

Poniżej przedstawię to co dotyczy marketingu w b2b, co omawiał Szymon Negacz w poniższym filmie:

Od czego zacząć budowę marketingu w b2b?

Od czego zacząć?

To zależy.

To zależy od stanu w Twojej firmie:

  • Jeżeli wcale nie ma marketingu w Twojej firmie, zaczynasz jego budowę od początku.
  • Jeżeli jednak chcesz naprawić już działający marketing to przyda Ci się to co napisałem na ten temat w artykule o „naprawie” marketingu: https://sukcesstudio.pl/jak-uporzadkowac-marketing-w-b2b/

W jednym i drugim wypadku trzeba i tak rozpocząć od … lejka.

Lejek

Lejek sprzedażowy, czy też marketingowy, ma za zadanie przy wykorzystaniu różnych elementów, procesów, doprowadzić klienta do celu jakim jest zakup, zamówienie itp.

Najprostszy lejek w b2b składa się z trzech części:

  • Góra lejka – złapanie uwagi klienta.
  • Środek lejka – zatrzymanie uwagi.
  • Dół lejka – dostarczenie takich informacji by klient zdecydował się na zakup.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule tutaj: https://sukcesstudio.pl/lejek-sprzedazowy-jak-go-zbudowac/

Jaki może być koszt budowy lejka?

Najlepsza odpowiedź – to zależy.

To zależy od wielu czynników – możesz zrobić go samemu, możesz zlecić koledze za … jakąś innego rodzaju korzyść – wtedy koszt, umówmy się wyniesie … 0 złotych.

Jednak już zlecenie tego, w zależności od wiedzy i umiejętności zleceniobiorcy, a także stopnia skomplikowania to koszt od 5 do nawet 10 tysięcy złotych.

Strona www

Strona www jest takim sercem całego naszego systemu.

Tam klient wchodząc powinien znaleźć coś dla siebie, coś co go zainteresuje, a następnie powinien zostawić swoje dane.

Nie zrobi tego za darmo.

Musisz mu coś dać.

To musi być coś co będzie wartościowe dla niego.

Zarazem wartościowe dla niego – Twojego klienta – a mało przydatne dla kogoś kto Twoim klientem nie jest.

To po części wiąże się z ostatnim punktem czyli contentem.

Na stronie internetowej powinien być ten content, czyli wiedza rozwiązująca problemy klienta, lub przedstawiająca jak je może rozwiązać.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat to przede wszystkim warto zapoznać się z moim artykułem na temat: co powinno być na stronie internetowej w b2b, oraz jakie są poszczególne kroki do przejścia związane z budową takiej strony które opisuję szerzej tutaj: https://sukcesstudio.pl/strona-internetowa-w-b2b-krok-po-kroku/

Jaki może być koszt budowy strony w b2b?

Najlepsza odpowiedź – to zależy.

Przede wszystkim zależy to od tego czy zrobisz ją samodzielnie – wtedy koszt tylko 0 złotych i kilka kilkanaście tygodni nie przespanych nocy ;).

Możesz zlecić stronę, ale firm które naprawdę wiedzą jak to zrobić jest naprawdę niewiele. Większość zrobi Ci jakąś stronę, lub stronę która będzie tania, ale na tym koniec plusów.

Koszty poważnej strony podane w filmie to od 0 do … 40-50 tysięcy złotych.

To nie jest tylko jednorazowy wydatek.

Strona nie jest z betonu.

Trzeba ją aktualizować, właściwie ciągle nad nią pracować, to oznacza stałą przy niej pracę i … stałe co miesięczne wydatki.

System – baza adresowa

Systemów z bazami danych klientów jest bardzo dużo na rynku. Od najprostszych które w sumie możesz oprzeć na Excelu, po bardziej skomplikowane systemy CRM, czy wręcz systemy klasy ERP.

System ERP (z ang. Enterprise Resources Planning) to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem.

Przydał by się też marketing automation, który warto oprzeć o kilka modułów. Im więcej klientów, tym większy system. Jednak przede wszystkim dobra wiadomość jest taka, że w miarę łatwo można przenosić dane pomiędzy systemami, więc po prostu w miarę potrzeb rozbudowujemy nasz system o poszczególne funkcjonalności.

Jaki może być koszt systemu – bazy adresowej

Ponownie odpowiedź to zależy będzie najbardziej odpowiednia.

Wszystko zależy od skomplikowania systemu, jego możliwości, ilości danych itp. Tutaj często opłaty to opłaty miesięczne, a nie jednorazowe. Systemy tego typu wymagają zwykle stałego nadzoru i to dostajemy w pakiecie.

Najprostsze systemy możemy wykorzystywać już w kwocie miesięcznej od 100zł wzwyż, jednak realnymi kosztami jest zakres od 5 do nawet ponad 200 tysięcy złotych.

Analityka

Bez analizy tego gdzie i na co idą twoje pieniądze, możesz równie dobrze je wyrzucić za okno. Trudno planować jakiś poważny budżet bez analiz dlatego ważne jest korzystanie z odpowiednich danych.

Podstawowe informacje to:

  • Ile osób wpada do naszego lejka.
  • Ile jest na poszczególnych etapach.
  • Jak wygląda droga klienta przez nasza stronę.
  • Gdzie ucieka.
  • Gdzie rezygnuje.
  • CPK
  • ROI
  • i wiele innych

Ciekawostka: Bez wdrożenia podstawowych integracji, a także analityki, Twoje reklamy na Facebook czy też Google Ads to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

Obecnie systemy reklamowe Facebooka czy też Google „uczą się” co działa , a co nie. Jaki ruch pozyskujesz. Nawet specjaliści podkreślają, że jeżeli chcesz uzyskiwać efekty musisz pewne rzeczy wdrożyć.

Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: https://sukcesstudio.pl/skuteczna-reklama-na-facebooku-w-2022/

Ile kosztuje marketing b2b - analityka
Ile kosztuje marketing b2b – analityka

Jaki może być koszt wdrożenia analityki?

Przede wszystkim to kolejna rzecz którą możesz do pewnego stopnia stworzyć samemu. Jeżeli jednak nie potrafisz, lub nie chcesz na to poświęcać czasu to koszt konfiguracji może się wahać od 5 do 10 tysięcy złotych.

Branding

Przede wszystkim to, że warto zadbać o swoją markę nie trzeba nikogo specjalnie chyba przekonywać. Jednak także tutaj – możesz wydać setki tysięcy na to by dostać opracowane logo slogan reklamowy, kolory firmowe, czcionki oraz inne rzeczy.

W tej cenie pewnie będzie też projekt papieru firmowego, prezentacji itp. rzeczy.

To wszystko jest piękne i potrzebne tylko … pytanie na jakim Twoja firma etapie się znajduje.

Jak zaczynasz startować to, to przede wszystkim nie koniecznie to wszystko jest potrzebne na już.

Teraz.

W tym momencie.

Owszem jakieś logo jest potrzebne, jakaś koncepcja na pewno.

Jakiś pomysł.

Jednak nie musi to do razu być powiązane z analizą konkurencji, badaniami rynkowymi i postrzeganiem marki i drogimi opracowaniami.

Jaki może być koszt brandingu?

Ustalmy to na początek – przede wszystkim nie musisz mieć nie wiadomo czego od razu. Projektując samemu logo lub umawiając się na taki projekt zer znajomym / znajomą koszt może wynieść 0 złotych (i ewentualnie ból głowy na drugi dzień, jak „nocne Polaków rozmowy” się przedłużą do rana). Jednak zlecenie tego super profesjonalnej agencji, która ma wykonać super projekt , może kosztować nawet ponad 100 tysięcy złotych.

Warto to przemyśleć.

Czy potrzebne jest to na początek – gdy firma startuje – nie koniecznie.

Content

Co to jest content?

Content (Treść) to termin oznaczający wszystkie informacje (tytuły, obrazy, grafiki i tekst), które składają się na stronę internetową. Obejmuje również metadane (znaczniki tytułu, meta opisy, słowa kluczowe i dodatkowe opisy), a także wszelkie treści, które dodajesz do swojej witryny za pośrednictwem niestandardowych bloków lub widżetów.

Co składa się na Content (treści)?

Na content składają się:

  • Teksty, artykuły.
  • Grafiki, zdjęcia, infografiki, itp.
  • Podcasty.
  • Filmy.

Jaki content jest wartościowy?

Warto zaznaczyć, że treść powinna spełniać cele postawione przez twórcę strony i być przydatna dla odwiedzających ją internautów. Wbrew pozorom nie jest to łatwe do wykonania. Przede wszystkim potrzebny jest copywriter, który zna zasady SEO, oraz tworzenia wartościowych treści. Sam copywriter nie stworzy jednak często branżowych treści nie znając dobrze branży.

Podstawy podejścia do tworzenia contentu?

Zanim zaczniesz tworzenie contentu warto dokładnie określić do kogo kierujesz komunikat. Twoją buyer personę lub częściej, buyer persony – to podstawa na której wiele świetnych stron internetowych po prostu poległo.

Jaki może być koszt contentu?

Podobnie jak w innych sytuacjach – tworzysz treści samemu – koszt będzie zerowy. Jednak jeżeli chcesz zlecić przygotowywanie contentu to koszt przygotowania go do strony rzędu nawet 100 tysięcy złotych, to wcale nie jest przesadzona kwota. To wszystko oczywiście zależy też od rodzaju przygotowanego contentu.

Ile kosztuje marketing b2b - content
Ile kosztuje marketing b2b – content

Ile kosztuje marketing b2b w 2022 – film

Na temat Ile kosztuje marketing b2b w 2022 roku świetny materiał przygotował Szymon Negacz w ramach Wise Business School gdzie dokładnie wszystko opowiedział i rozrysował.

Szymon jest jedną z topowych postaci polskiego marketingu i sprzedaży, przygotował bardzo dobry materiał i dlatego uważam, że warto go zobaczyć.

Możesz zobaczyć go klikając na link https://youtu.be/QZDKs7eToGo – wtedy otworzy się on na YouTube lub tez obejrzeć bezpośrednio tutaj na stronie:

Ile kosztuje marketing b2b – podsumowanie

To, że warto rozwijać pozyskiwanie klientów / zamówień poprzez dobrze prowadzony marketing nadal trzeba przekonywać wiele firm.

Szczególnie takich które mają lub miały kontakt z marketingiem prowadzonym w niewłaściwy sposób lub ograniczającym się do sławnego zamawiania kubków, koszulek i długopisów z logo firmy.

Nie twierdzę że nie jest to potrzebne.

Jednak nowoczesny marketing to coraz bardziej wyspecjalizowana dziedzina inżynierii technicznej, analiz, kalkulacji niż romantyzmu i wydawania pieniędzy bez ich liczenia. Kto tego nie rozumie to … traci.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz