Czy warto robić rebranding w przypadku małej firmy? Jeżeli jest przemyślany i dobrze zaplanowany to tak. I nie mam tu na myśli zaledwie zmiany w logo, tylko poważne zmiany. Co w takim razie powinien obejmować?
Trochę teorii na początek
Zacznijmy od definicji:
Rebranding – proces transformacji wszystkich elementów marki, takich jak oferowane produkty i usługi, jakość obsługi oraz sposób komunikacji, w tym wygląd logo, by osiągnąć lepszą pozycję marki na rynku. Wikipedia
Branding, czyli proces budowania i umacniania marki. Chodzi tu o utrwalenie jej w świadomości konsumentów. Kluczowe są tu takie elementy jak m.in.:
- rozpoznawalne i czytelne logo,
- kolorystyka,
- hasło,
- slogan,
- motto,
- melodia,
- piosenka,
- uniformy kadry,
- public relations,
- specyficzne produkty,
- pozytywne konotacje związane z marką (moda, przynależność do określonej grupy itp).
Profesjonalne podejście do tematu przedstawia fragment artykułu ze strony: https://www.papajastudio.pl/co-to-jest-rebranding/
Składowe procesu rebrandingu.
Proces rebrandingu rozpocząć się musi od dogłębnego zrozumienia i zdefiniowania jaka jest marka? W zależności od tego, jakimi materiałami dysponuje Zleceniodawca będą musiały być przeprowadzone odpowiednie prace analityczne i prace strategiczne.
O czym należy pamiętać w procesie rebrandingu?
- Mechanika procesu może przyjąć formę desktop research, badań ilościowych lub jakościowych, warsztatów strategicznych, design-thinking, pracy badaczy, semiotyków i analityków lub burz mózgów z właścicielami marki.
- Stworzona zostać powinna strategia marki, lub w wariancie podstawowym opracowany powinien zostać raport strategiczny, w którym zdefiniowana zostanie marka.
- Określona powinna być esencja marki, DNA marki, zdefiniowanie jej wartości, które wyróżniają ją na tle konkurencji, określenie archetypu i sprecyzowanie grup odbiorców.
- Dopiero mając oparte na prawdzie zdefiniowane i zapisane aspekty tożsamości marki można przejść do etapu prac kreatywnych polegających na przekuciu ich na obraz, czyli do etapu zaprojektowania logo.
- Po projekcie logo opracowana musi zostać Księga Znaku do logo.
- Dalszym etapem prac jest projekt motywu przewodniego dla systemu identyfikacji wizualnej marki wraz z opisaniem tzw. brand differentiatiors.
- Następnie trzeba dopasować motyw do używanych najczęściej elementów identyfikacji wizualnej czyli należy opracować projekt nośników nowej identyfikacji wizualnej.
- Stworzyć należy Wzornik Identyfikacji Wizualnej, określanego też mianem Brand Booka lub Brand Manula. Jest to instrukcja obsługi tożsamości wizualnej marki wraz z plikami z projektami.
- Następnie, powinny zostać opracowane założeń dotyczących komunikacji rebrandingu wewnątrz firmy i na zewnątrz wraz z opracowaniem szczegółowego planu wdrożenia rebrandingu.
- Nadzór autorski agencji brandingowej powinien być świadczony na etapie wdrażania rebrandingu.
- Następnie emanacja brandingu następować będzie na polach działań sprzedażowych, na infolinii, podczas rozmów handlowych i podczas spotkań z marką zarówno klientów B2B jak i B2C.

Rebrandig w małej firmie
Powyższe informacje sprawiają, że człowiek zdaje sobie sprawę z tego cały proces jest bardzo skomplikowany i wymaga pracy wielu ludzi. To prawda. Jednak w małej firmie czy też dla mikroprzedsiębiorstw wynajęcie profesjonalnej agencji marketingowej często przekracza wielokrotnie koszt przeznaczony na marketing i sprzedaż w firmie. Z tego samego powodu trzeba szukać alternatywnych rozwiązań.
Przede wszystkim trzeba sobie trzeba sobie zadać pytanie czy w wypadku małej firmy w ogóle zawracać sobie tym głowę.
Odpowiedź brzmi: Tak jak najbardziej.
Często małe firmy zmieniają częściowo profil działalności. W tym wypadku istotne jest:
- Zmiana profilu działalności lub jego rozszerzenie
- Otwarcie na nowe rynki, na nowych klientów
- Zmiana koncepcji reklamy
- Skierowanie oferty do innej grupy docelowej lub poszerzenie tej grupy o nowych odbiorców
- Otwarcie na nowe media reklamowe, internet, social media itp.
- Unowocześnienie wizerunku firmy
W związku z powyższym trzeba to jak najlepiej przygotować. Przede wszystkim na początek trzeba przyjąć jakąś strategię marki.
W wypadku małej firmy wydaje się mało sensowne wprowadzać drobne zmiany w stylu: zmienimy lekko kolor tła w logo czy tez inne tym podobne – warto czasem przeprowadzić zmianę totalną połączoną wręcz ze zmianą nazwy samej firmy.
Wydaje się jednak, że tą ostatnią zmianę trzeba zawsze dobrze przemyśleć.
Zmienia się świat – zmienia się firma
Obecnie świat szybko się zmienia. Oczekiwania klientów także. W związku z powyższym jeżeli firma nie chce wypaść z rynku – musi zająć się tym czego oczekują i potrzebują klienci. A zatem ta otwartość na klientów to także zmiana oferty i co za tym idzie zmiana strategii marketingowej.
OK wystarczy już tej teorii. Zajmijmy się praktyką.
Przykład re brandingu postanowiłem pokazać na przykładzie własnej działalności.
Kilka lat temu założyłem firmę pod nazwą REMIX. Dlaczego tak? Dlatego, że głównym wtedy moim dochodem z działalności był Zespół Muzyczny o nazwie … Remix. Nazwa pochodziła od ponownego zmiksowania zmiksowanego już utworu muzycznego co miało być charakterystyczne dla działalności grupy. Grupę założyłem na początku lat 90 jeszcze za czasów, kontynuacji edukacji, następnie równolegle zacząłem pracę jako informatyk. Na co dzień praca informatyka, a w weekendy praca z zespołem na weselach.
W związku z powyższym coraz częściej zdarzało się, że oprócz pracy i zespołu byłem proszony o wykonanie drobnych prac informatycznych dla znajomych i znajomych znajomych, dopisałem te usługi i … profil firmy się poszerzył.

Internet się rozwijał. Powstawały strony www. Ze względu że zawsze interesowały mnie nowości i nowoczesne rozwiązania, zacząłem robić strony internetowe. Było ich coraz więcej. Niestety był problem z zdjęciami do stron. Z powodu tego poszukiwałem kogoś kto robiłby dobre zdjęcia. Żaden lubelski fotograf do którego się zwróciłem nie był zainteresowany taką współpracą. W związku z powyższym postanowiłem zrobić im konkurencje – kupiłem sprzęt i zacząłem robić zdjęcia. Okazało się że zdjęcia które robię są całkiem niezłe, znajdują nabywców więc zacząłem ich robić więcej. Tak powstała strona: https://www.fotograflublin.com/
W związku z powyższym trzeba było też stworzyć nowe logo. Opracowałem też osobną strategię marketingową do prowadzonej działalności.

To było ponad dziesięć lat temu. W międzyczasie próbowałem uruchomić z różnym powodzeniem kilka innych projektów.
Obecnie oferta firmy REMIX jest następująca:

Tu jednak zrodził się pomysł. Strona remixpw.co jest trudna w użyciu codziennym. Okazuje się, że większość ludzi ma problemy z zapisaniem tej nazwy – REMIX przez x czy też przez ks? PW, tw, ew, czy jak, a kropka gdzie. Podanie przez telefon klientowi na jaka stronę ma wejść jest problematyczne. Dlatego wpadłem na pomysł stworzenia zupełnie nowej marki. Tak narodziło się Sukces Studio.

Czy warto robić rebranding
Są jak zawsze plusy i minusy takiego rozwiązania.
Do plusów można zaliczyć bez wątpienia:
- Nazwa jest jednoznaczna.
- Łatwa do zapisania
- Wpada w ucho
- Dobrze się kojarzy
- Odcięcie się od kiepskich opinii na temat “starej” firmy
Minusy takiego rozwiązania:
- Promowanie od nowa nowej marki
- Koszty
- Zamieszanie wśród klientów
Z kim mogę o tym porozmawiać?
Zapraszam do skorzystania z mojej oferty na Audyt tego co obecnie jest i konsultację tego co warto by było:
Dla firm które mają problem z pozyskiwaniem klientów https://sukcesstudio.pl/mam-strone-sklep-nie-mam-klientow/ przygotowałem specjalna ofertę.
Zapraszam do skorzystania.
Źródła: