YouTube shorts – darmowe narzędzie do skutecznej reklamy

YouTube shorts

YouTube shorts jest świetnym, darmowym narzędziem do reklamowania swojej firmy, działalności. Umiejętnie wykorzystując można dużo osiągnąć.

Jak to się stało, że warto wspomnieć o tej metodzie reklamy swojej firmy, produktu, usługi na takiej stronie jak moja zajmującej się marketingiem i sprzedażą?

Odpowiedź jest prosta:

To po prostu działa!

W prosty sposób zdobywasz spore zasięgi i jedyną inwestycją najczęściej jest … czas.

Przede wszystkim działa to często bardzo szybko.

YouTube shorts - przygotowanie to chwila
YouTube shorts – przygotowanie to chwila

Co to jest YouTube shorts?

Shorts w serwisie YouTube to krótki filmik (short – znaczy krótki) specjalny format filmu w serwisie YouTube przewidziany do oglądania w wersji pionowej na smartfonach. Filmik może mieć obecnie 15, 30, lub 60 sekund.

Na czym polega tworzenie YouTube shorts?

W dużym uproszczenie stworzenie short’a możesz stworzyć na trzy sposoby:

  1. Nagrać go bezpośrednio z telefonu – smartfona – korzystając z aplikacji YouTube
  2. Stworzyć go jako remix (bardziej powinienem powiedzieć wycinek) do filmu już istniejącego w serwisie YouTube
  3. Stworzyć specjalnie taki filmik poza serwisem, następnie opublikować go na YouTube dodając hastag #shorts w opisie.

Serwis YouTube stworzył sporo informacji jak tworzyć tego typu materiały. Jeżeli interesuje Cię jak to robić warto się z nimi zapoznać, zaglądając pod ten adres: https://support.google.com/youtube/answer/10059070?hl=pl

YouTube shorts – case study

Poniżej zamieszczam przykład filmiku przygotowanego spontanicznie, na telefonie:

  • Czas poświęcony na tę „produkcję” – około 3 minuty.
  • Miejsce? – Plac Litewski w Lublinie – akurat tam przechodziłem.
  • Użyty sprzęt? – telefon Samsung Galaxy.
  • Audio? – Mikrofon ze smartfona.
  • Zasięg w dniu pisania artykułu ponad 1400 oglądających.

Link do filmiku w serwisie YouTube: https://youtube.com/shorts/xhoX6xetoe0?feature=share

Film możesz obejrzeć też tutaj poniżej:

Czy jestem w stanie stwierdzić bezpośrednio czy to spowodowało ruch ma mojej stronie?

Przede wszystkim zwykle obserwuję zwiększony ruch organiczny na stronie SukcesStudio.pl jeżeli opublikuję tego typu materiał.

Więcej osób trafia na moja stronę wpisując jej adres w wyszukiwarce lub wpisując adres bezpośrednio w pasku adresu.

Co to oznacza?

Jak dla mnie jest to dowód na to, że to działa.

Skąd YouTube wpadło na tworzenie filmików shorts?

Najprawdopodobniej przyczyną powstania tego typu formatu filmików na YouTube jest serwis TikTok, a dokładniej popularność jaką zdobyły filmiki oferowane właśnie w ten sposób w tym serwisie.

Początkowe bagatelizowanie serwisu TikTok spowodowało główny odpływ klientów w serwisie YouTube.

Przede wszystkim w serwisie TikTok królują krótkie filmiki.

To pozwala na oglądanie ich będąc w kolejce, stojąc w korku, czy też czekając na kogoś.

Dzięki krótkiemu i treściwemu formatowi musisz szybko przekazać to co chcesz zaprezentować.

Nie ma tu miejsca na długie wstępy czy też długie wypowiedzi.

Krótko jasno i na temat.

Czy tylko YouTube i TikTok mają ten format filmików?

Okazuje się, że inni też dostrzegli ten fenomen TikToka i przez to platformy do tej pory kojarzone z treścią i zdjęciami jak Facebook, oraz przede wszystkim kojarzony do tej pory wyłącznie ze zdjęciami Instagram zaczęły także wprowadzać format wideo.

To się także tam sprawdza.

W wypadku Instagrama taką funkcję mają przede wszystkim rolki (Reels), które notabene można też udostępniać na Facebooku.

Zasięgi YouTube shorts

Przede wszystkim warto zaznaczyć że ta forma ma spore zasięgi.

Co to oznacza?

Z mojej praktyki wygląda to tak:

O ile filmem stworzonym w klasyczny sposób zasięgi osiągane na poziomie 100-200 obejrzeń – w przypadku mało popularnego lub zaczynającego działalność kanału na YouTube, bez wspierania reklamami można uznać za sukces to osiągi w ilości 1000 odsłon dla filmiku typu short to normalne zasięgi.

W wypadku dobrej, przede wszystkim ciekawej treści, wiralowej, osiągi rzędu nawet do 10.000 obejrzeń są możliwe do uzyskania.

To już takie wyniki w wypadku filmiku zrobionego w max 2-3 minuty telefonem (ten czas to czas potrzebny na dodanie napisów, hastagów itp.) uważam za co najmniej bardzo dobre.

Zobacz – niecałe 5 minut pracy z smartfonem i przede wszystkim widzi to ponad 1000 osób!

To świetny wynik.

Podobne zasięgi osiągniesz na dzień dzisiejszy w wypadku Rolki na Instagramie.

A przecież tę samą treść możesz zaprezentować w trzech różnych serwisach:

YouTube.

TikTok.

Platformach firmy Meta czyli Instagram i Facebook.

Stworzenie takiej kreacji może potrwać około 15 minut.

Czy znasz inne sposoby na takie zasięgi praktycznie za darmo w tak krótkim czasie?

YouTube shorts - czasem produkcja to dużo więcej niż nagranie filmu telefonem
YouTube shorts – czasem produkcja to dużo więcej niż nagranie filmu telefonem

Jak ten format wykorzystać w biznesie?

Pewnie powyższe informacje zachęcają Cię do podjęcia prób tworzenia takich materiałów.

To bardzo dobrze.

Przede wszystkim warto sobie zadać pytanie: jak Ty możesz to wykorzystać?

Przecież masz tylko kilka sekund na zaprezentowanie czegoś co chcesz zaproponować.

Nie sztuką jest wydawać miliony na reklamę.

Sztuką jest wydać minimalną kwotę i uzyskać za to maksymalny efekt.

Shorts na YouTube świetnie wpisują się w ten trend.

Jak to jednak zrobić?

Elevator Pitch czyli Sprzedaż windowa

Nazwa Elevator Pitch pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie dość często dochodziło do sytuacji gdy sprzedawca poszukiwał inwestora, udawał się na giełdę Wall Street i rozmawiał z inwestorami w windzie.

Miał tylko krótką chwilę – zwykle około 20 sekund), by zaprezentować siebie, swoją historię i wizję. Jeśli zrobił to dobrze rozmówca zwykle zapraszał go na kontynuowanie dalszej rozmowy, jeżeli nie to , cóż była to fajna podróż windą 😉

Jak to wykorzystać w praktyce?

  1. Przedstaw siebie – Krótko, zwięźle, interesująco.
  2. Opowiedz co robisz, lub co robi Twój produkt.
  3. Określ jakie problemy rozwiązuje Twój produkt – co Klient uzyska dzięki Twojemu rozwiązaniu lub dzięki współpracy z Tobą.
  4. Stwórz unikatowy komunikat – warto być w tym wypadku oryginalnym, autentycznym.
  5. Call to action – na koniec zachęć do dalszego działania.

Grafika, efekty i inne cuda wianki

Jeżeli możesz poświęcić więcej czasu na dopracowanie całości – świetnie.

Bierz pod uwagę, że nie wszyscy słuchają dźwięku przy takich filmikach.

Jeżeli chcesz by wiedzieli o czym mówisz – przed publikacją warto dodać napisy.

To niestety powoduje, że wchodzimy w obróbkę filmiku już w różnych programach graficznych. A jeżeli tak, to możemy dać do tego dźwięki grafikę i wiele innych rzeczy powodujących że nasze dzieło będzie hitem.

To wszystko powoduje jednak sytuację gdzie tego typu materiał będziesz przygotowywać nawet kilkanaście godzin.

Krótkie poradniki są bardzo popularne na YouTube
Krótkie poradniki są bardzo popularne na YouTube

YouTube shorts dla każdego biznesu?

Wydaje się, że tę formę reklamy można wykorzystać praktycznie w każdej dziedzinie biznesu którą można reklamować.

Co ciekawe można ja wykorzystać pośrednio także w dziedzinach które nie bardzo można reklamować.

Przykładem w tym wypadku mogą być wszelkiego rodzaju usługi prawnicze które nie można reklamować w tradycyjny sposób. Jednak …

Pośrednio można przede wszystkim pokazać jacy eksperci pracują w danej kancelarii, lub w przypadku pojedynczego prawnika oprzeć się na tym co można pokazywać w tej formie.

Przykładowo – zastosowanie formatu takiego gdzie, prawnik tłumaczy jak należy interpretować dany przepis, czy też na co warto zwrócić uwagę od strony prawnej, w wypadku chociażby znaków towarowych, nie jest nachalną reklamą kancelarii.

Ale w tym wypadku, przede wszystkim pokazanie, że Pan/Pani mecenas pracuje w danej kancelarii, spowoduje, że potencjalni klienci będą szukać „tej miłej Pani mecenas z tego filmiku”.

W ten sposób odnajdą Panią mecenas i … odnajdą kancelarię.

Przede wszystkim skontaktują się w sprawie swojego problemu (często tego samego co w podanym filmiku) właśnie z tą kancelarią – firmą prawniczą.

YouTube shorts dla firmy

Na stronie Sukces Studio zamieściłem już sporo materiałów w których pokazuję jak wiele można uzyskać dzięki wykorzystaniu formy wideo w reklamie swojej firmy.

Trudno na dziś bagatelizować tę formę reklamy.

Owszem często prowadzenie kanału na YouTube jest kosztowne.

Jednak to nasz sprzedawca który pracuje na rzecz firmy 24 godziny na dobę.

Warto to wykorzystać.

Przede wszystkim warto w to zainwestować.

Jeżeli potrzebujesz pomocy lub po prostu chcesz zlecić prowadzenie kanału na YouTube dla Twojej firmy zajrzyj na moją ofertę która dostępna jest tutaj:

Poprowadzę kanał YouTube Twojej firmy

Chcesz zlecić prowadzenie Twojego kanału na YouTube?

Kanał YouTube zapewni ci dostęp do ponad 20 milionów użytkowników w Polsce i ponad 2 miliardy widzów na świecie! Czy chcesz ich jako klientów? To miejsce wciąż nie zagospodarowane. Możesz radykalnie wyprzedzić konkurencję rozpoczynając prowadzenie kanału na YouTube. Mam w tym spore doświadczenie i mogę Ci pomóc.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.