Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – ucz się od górali.

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta - ucz się od górali

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta to pytanie zadaje sobie sporo świadomych właścicieli firm. Popatrz na górali – oni wiedzą jak!

Na co dzień obserwuje wiele rzeczy które dzieją się w firmach moich klientów. Często – zgodnie z umową zawartą z moimi klientami – jestem szczery do bólu i pokazuję bezlitośnie wszystkie słabe strony, niedociągnięcia lub ewidentne błędy.

Dość często ich poprawienie sprawia, ze firma staje się lepsza, bardziej konkurencyjna. Często pod wieloma względami wyprzedza konkurencję.

To wszystko powoduje, że na świat patrzę często w inny sposób.

Zauważam rzeczy które bywają istotne, ale przy codziennym ruchu nie zwracamy na nie uwagi.

Ostatnio będąc na wycieczce w górach zwróciłem uwagę w jaki sposób górale stali się mistrzami przedsiębiorczości i marketingu.

Warto skorzystać z ich doświadczeń w innych biznesach. Dlatego ten artykuł to pokazanie takich szczegółów.

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta?

Górale są w tym mistrzami. Nie wiem i nie istotne to jest, czy mają to naturalnie, czy raczej wielu z nich było wiele lat w Stanach Zjednoczonych Ameryki i obecnie realizują to co tam podpatrzyli. W końcu amerykanie są bardzo przedsiębiorczy, od wielu pokoleń uczą się tego, więc mają też sporo doświadczeń w dziedzinie: na wszystkim można zarobić.

Co by nie powiedzieć górale są genialni w wielu poczynaniach.

Pomyśl, co możesz zrobić dla swoich klientów

Jak zwykle świetnie sprawdzają się proste pomysły. Wcale nie trzeba wielkich inwestycji, czy tez super szkoleń. Sprawdza się to co najprostsze.

Owszem, nowoczesne techniki świetnie się sprawdzają, udowadniam to chociażby w artykule który możesz zobaczyć tutaj: https://sukcesstudio.pl/zarzadzanie-sprzedaza-tworzenie-procesow/

To najlepiej sprawdza się w B2B jednak w B2C dużo lepsze są rozwiązania oparte na ludzkim: lenistwie, nie chce mi się, i innych instynktach, oraz w wypadku nas Polaków ułańskiej fantazji 😉

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta - ukłon stronę klienta
Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – ukłon stronę klienta

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – Wykorzystaj naturalne lenistwo

– Panocku gdzie tam zaparkujesz! Postaw swój samochód u nos na parkingu, a my Cie podwieziemy (raptem 500metrów dalej) do Kuźnic. Cobyś sie Panocku nie zmęcył zanim wejdziesz na górę. Na górę po schodach. Do kolejki na Kasprowy 😉

Jakże wiele znajdziesz takich ofert po drodze do Kuźnic.

Wcale nie mniej znajdziesz takich ofert, przy wejściach czy też zejściach na inne popularne szlaki.

Co ciekawe – przynajmniej w tm roku (2022) TPN (Tatrzański Park Narodowy) mocno podniósł opłaty za parkingi i często jest taniej na parkingu prywatnym.

Tu jednak trzeba przyznać jedno – ceny w większości wypadków są podawane za cały dzień.

Jest to zupełnie normalne.

W końcu często na szlak idziesz na cały dzień.

Parking i podwózka - 2 w 1
Parking i podwózka – 2 w 1

Tego zupełnie nie rozumieją mieszkające nad morzem osobniki, które dwa lata temu kazały płacić mi za wizytę na ruchomych wydmach za parking 30zł. Jak się kazało – drobnym drukiem było: Za godzinę.

Po 5 godzinach wycieczki – od parkingu jest 10 km w jedna stronę – byłem w szoku jak się dowiedziałem ile ździercy (nie zamierzam w tym wypadku przepraszać) zażyczyli sobie za parkowanie samochodu w czasie mojej wycieczki.

Wyróżnij to co sprzedajesz – nadaj indywidualny charakter

Zakopane narciarska stolica Polski to slogan konsekwentnie wpajany przez górali. Nie ważne czy to prawda czy nie.

Wiele osób nie zgodzi się z tym.

Jednak przede wszystkim jak mawiał specjalista od propagandy Joseph Goebbels:

Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą.

Joseph Goebbels

Dla przypomnienia:

Paul Joseph Goebbels – niemiecki polityk, minister propagandy i oświecenia publicznego w rządzie Adolfa Hitlera, członek ścisłego kierownictwa partii narodowosocjalistycznej, w ostatnich dniach życia kanclerz Rzeszy, zbrodniarz wojenny. Wikipedia

Czemu to dowodzi?

Ta technika stosowana w wypadku Zakopanego też się świetnie sprawdza.

W sumie nie jest to istotne.

Ważne w naszych rozważaniach jest to, że świetnie można to wykorzystać.

W odróżnieniu od właściciela biznesu nad morzem, tutaj mamy do czynienia z co najmniej dwoma sezonami turystycznymi w roku. Na dodatek dzięki silnemu lobby sezon zimowy od kilku lat nie ogranicza się do dwóch tygodni ferii, ale jest rozciągnięty na co najmniej sześć tygodni. Czasu na zarobek dużo i można to wykorzystać.

Górale to robią.

Przede wszystkim chciałbym żeby było to jasne – ja nie oskarżam Górali – po prostu jestem pełen podziwu jak wiele rzeczy potrafią wykorzystać.

Wykorzystujemy wszystko to z czego słynie nasz region - nawet w restauracji
Wykorzystujemy wszystko to z czego słynie nasz region – nawet w restauracji

Nawiązuj do historii, tradycji, spuścizny po przodkach

Tutaj przede wszystkim warto docenić to jak bardzo górale dbają o swoja spuściznę.

Tradycję.

Nawiązanie do folkloru.

Jak wiele miast w Polsce zagubiło ten charakter.

W Lublinie (sam stąd pochodzę to przykład jest dla mnie znany) promowane jest miasto jako miasto cebularzy – to taki placek upieczony jak pizza na grubym cieście drożdżowym tylko, że z cebulą na wierzchu i makiem.

Pyszne, polecam.

Poznań to sławne rogale Marcińskie.

W tym roku jadłem oryginalne. Coś niesamowitego. Pycha.

Pod lubelska Bychawa słynie z … pierogów.

Co roku jest święto.

Pod lubelski Wojciechów słynie z kowalstwa, kowali i corocznych zawodów.

Jak to robią Górale?

Od charakterystycznych budowli, po przez produkty regionalne po … proste i tanie zabiegi wyróżniające ich produkty.

Zobacz na poniższe zdjęcie:

Przede wszystkim takie produkty możesz kupić w całej Polsce.

Jednak po dodaniu charakterystycznej we wzorze tkaniny, nabierają charakterystycznego dla regionu wyglądu:

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta - ucz się od górali - produkty regionalne
Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – ucz się od górali – produkty regionalne

Żeby nie było cały czas słodko – jest też ciemna strona

Opisywana przeze mnie przedsiębiorczość górali jest cechą za którą im serdecznie gratuluje.

Niestety, w wypadku górali łączy się ona często z brzydkimi cechami…

Skąpstwem.

Naciągactwem.

Oszukaństwem.

Nabieraniem nie zorientowanych turystów na płatne usługi, kiedy obok są bezpłatne.

Nazywanie apartamentem pokoju który nie mieści się w standardach małego pokoiku.

Sprzedawaniem przeterminowanych produktów spożywczych.

To tylko wierzchołek góry lodowej, który jak dla mnie nijak nie wiąże się z uczciwością prowadzenia biznesu, a na pewno nie ma nic wspólnego z tym co naucza kościół katolicki do którego nauki tak chętnie górale się odwołują.

Dla mnie, jak i dla wielu innych, przyjazd w góry to niemalże coroczna tradycja.

Jeżeli dobrze trafię – na pewno ponownie odwiedzę dany nocleg, miejsce gdzie warto robić zakupy itp.

Jeżeli źle trafię, nie tylko nie wrócę w dane miejsce ponownie, ale chętnie też poinformuje wszystkich którzy tego chcą czego lepiej unikać.

To nie będzie dobra reklama.

Z pomocą przychodzi nowoczesna technologia.

Chociażby komentarze Google gdzie łatwo można się dowiedzieć czy warto dane miejsce odwiedzić, a czego lepiej unikać.

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – podsumowanie

Przenieśmy to co powyżej opisałem na Twoje podwórko.

Spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Co robisz by pozyskiwać klientów?
  • Czy wychodzisz na przeciw klienta? – szukasz problemów które możesz rozwiązać.
  • Opierasz się na wadach klienta (lenistwo, nie chciejstwo, zapłacę za to, byleby ktoś za mnie to zrobił) tworząc ofertę?
  • Nawiązujesz do tradycji, miejsca, lokalizacji, regionu, czy nawet tradycji swojej firmy? – wyróżniasz się w ten sposób, tworząc coś innego.
  • Czy tworzysz produkt wyjątkowy, nie powtarzalny?

Jeżeli twierdzisz że Twoja branża jest wyjątkowa i nic się nie da nowego wymyślić powiem Ci że w 99% stanowczo się mylisz.

Moja praktyka udowodniła, że często da się znaleźć coś takiego.

Czy w dobie nadciągającego kryzysu nie dobrym pomysłem byłoby poszukanie czegoś takiego?

Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, brakuje Ci pomysłów – POROZMAWIAJMY.

Zapraszam Cie na darmową konsultację. Nic nie ryzykujesz, a możesz wiele zyskać.

Darmowa konsultacja

Skorzystaj z darmowej konsultacji

Wypróbuj mnie – sprawdź czy warto ze mną porozmawiać.

Umówmy się na rozmowę, w dogodnym dla obu stron terminie. Porozmawiajmy przez około 15 minut. Przede wszystkim jeżeli stwierdzisz, że to co proponuje ma dla Ciebie sens i wartość, będziemy działać dalej.

Jeżeli stwierdzisz, że nie ma to dla Ciebie sensu – lub ja stwierdzę, że nie mam możliwości Ci pomóc cóż – na tym zakończymy – nie każdemu mogę pomóc.

Zapewniam pełną poufność naszej rozmowy i dyskrecję.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz