Audyt informatyczny – porzucona strona klienta

Audyt informatyczny który wykonałem na stronie klienta, kolejny raz wprawił mnie w osłupienie. Widziałem sporo stron zaniedbanych, ale żeby zostawić stronę aż tak? Przed Tobą małe Case Study przypadku.

Ostatnio skontaktował się ze mną klient.

Stwierdził, że jego strona jest super, ale potrzebuje zmienić parę rzeczy w tym adres firmy, a człowiek który zrobił mu stronę za ponad trzy tysiące złotych nie odzywa się i nie ma z nim kontaktu.

Klient wspomniał też, że jakoś klienci do niego bardzo nie dzwonią, mimo, że sezon tuż, tuż to ruchu prawie nie ma.

Pierwsze wrażenie

Na początek po wpisaniu adresu pokazał się znaczek przekreślonej kłódki przy adresie strony.

O cho – pomyślałem – strona nie jest bezpieczna.

Powinien być znak zamkniętej kłódki, a po najechaniu na nią myszką informacja o wystawcy certyfikatu.

Tu niestety tego nie było.

Brak certyfikatu – już kilka lat temu na poprzedniej jeszcze stronie https://remixpw.com/informacje-o-zmianach-google-chrome-68/#page-content wspominałem w artykule o tym problemie.

Kilka lat temu też Google informowało, że strony bez certyfikatu nie będą w pierwszej dziesiątce wyszukiwań tylko na dalszych pozycjach.

Chcesz by stron była znajdowana musi być zainstalowany certyfikat.

Czy muszę za niego płacić?

Nie.

Często w ramach hostingu jest dostępna możliwość instalacji darmowego certyfikatu.

Przykład strony z certyfikatem - w tym wypadku kłódka podświetlona na zielono, oraz napis kto jest wystawcą certyfikatu.
Przykład strony z certyfikatem – w tym wypadku kłódka podświetlona na zielono, oraz napis kto jest wystawcą certyfikatu.

Panie, a który to rocznik?

Kolejną ciekawostką po pierwszym wejściu na stronę była informacja kiedy mniej więcej stronę porzucono. W wypadku WordPress często w dolnej części strony, często przy nazwie witryny możemy zobaczyć datę, a dokładniej rok.

Poniżej pokażę to na przykładzie innej administrowanej przeze mnie strony, ze względu na to, że nie chce identyfikować mojego klienta, ponieważ takie zaniedbania, nie są dla niego żadną reklamą:

Napis Copyright oraz rok 2021 pokazują że strona jest aktualizowana na bieżąco.
Napis Copyright oraz rok 2021 pokazują że strona jest aktualizowana na bieżąco.

W wypadku strony klienta – wybacz nie chce ujawniać jego danych – rok który widniał to 2017.

Czyli strona została ostatni raz ruszana w 2017 roku czyli praktycznie cztery lata temu.

Czas zajrzeć pod maskę

Przede wszystkim trzeba było w tym wypadku przyjrzeć się bardziej temu co ktoś stworzył.

W takiej sytuacji nie zostało nic innego tylko zalogować się do panelu administratora.

Po zalogowaniu się (dane otrzymałem od klienta) na początek zdziwiło mnie to, że nie ma informacji, że mimo zaniedbania potrzeba zainstalować jakiekolwiek aktualizacje.

Zwykle na tego typu stronach takich aktualizacji jest mnóstwo do pobrania.

A tu … NIC.

Dziwne.

Sytuacja podobna do tej poniżej: (to nie jest strona klienta)

Przykład panelu administratora w tym wypadku na portalu WordPress
Przykład panelu administratora w tym wypadku na portalu WordPress

Chwila zaglądania i mam.

BINGO.

Zainstalowana jest wtyczka Easy Updates Manager – wtyczka automatycznie może instalować aktualizacje.

To w takim razie jaka jest zainstalowana wersja WordPress?

Audyt informatyczny - Wersja WordPress - zrzut ekranu - strona klienta
Audyt informatyczny – Wersja WordPress – zrzut ekranu – strona klienta

Cosik chyba stara ta wersja.

Ale OK. zajrzę na stronę która wiem że jest aktualizowana na bieżąco:

Wersja WordPress - zrzut ekranu - strona na bieżąco aktualizowana
Wersja WordPress – zrzut ekranu – strona na bieżąco aktualizowana

Stanowczo jest różnica.

Ktoś pewnie powie.

No i co to przeszkadza?

Jak tak uważasz, to tylko czekaj na niespodziankę:

  • W najlepszym wypadku po prostu powoli będzie zmniejszać się oglądalność strony. Strona będzie się zapadać w czeluściach internetu. Będzie uciekać na dalekie miejsca w wyszukiwaniach.
  • W gorszej sytuacji – na taką stronę łatwo się włamać. Może nie warto zmieniać jej treści, ale warto wykorzystać ją do pozycjonowania innej witryny. Można też całkiem przejąć witrynę. Zrobić co się tylko chce.

Audyt informatyczny – dlaczego strona się nie aktualizuje?

Czas zadać sobie pytanie – dlaczego strona się nie aktualizuje.

Przecież jest zainstalowana wtyczka która powinna to robić.

Tutaj największe zaskoczenie.

Wtyczka nie działa bo …. jest wyłączona:

Audyt informatyczny - dlaczego strona się nie aktualizuje?
Audyt informatyczny – dlaczego strona się nie aktualizuje?

Strona niezgodna z obecnymi przepisami prawa

Przede wszystkim na stronie brak podstawowych elementów obecnie wymaganych przez prawo. Więcej o tym możesz poczytać w artykule na mojej stronie: https://sukcesstudio.pl/lublin-projektowanie-stron-www-a-przepisy/

Brak na stronie informacji na temat Cookies oraz brak Polityki Prywatności.

Ta ostatnia wymagana jest przy zbieraniu danych osobowych.

Taki proceder następuje jeżeli na stronie mamy formularz kontaktowy:

Audyt informatyczny - strona nie zgodna z prawem.
Audyt informatyczny – strona nie zgodna z prawem.

Na temat obowiązujących obecnie przepisów prawa możesz obejrzeć też mój materiał filmowy dostępny pod adresem: https://youtu.be/1bcKo760j4c lub możesz zobaczyć tutaj:

Audyt informatyczny – strony internetowej klienta – wnioski

Zdziwiło mnie podejście twórcy strony internetowej klienta.

Przede wszystkim dlaczego wyłączył aktualizacje?

Gdy zacząłem pytać, to okazało się, że klient ma wykupiony hosting który nie zapewnia nic oprócz miejsca na serwerze.

Największe problemy informatyczne jakie znalazłem:

  • Strona nie jest aktualizowana
  • Mimo zainstalowanej wtyczki aktualizującej nie została ona uruchomiona.
  • Brak regularnej kopii strony, oraz bazy
  • Domena u dziwnego operatora – właśnie mija drugi miesiąc kiedy nie mogę przenieść domeny do mojego operatora. Operatorem jest firma krzak – zero kontaktu, piękna strona za która nikt nie stoi. Mają stronę gdzie nie znajdziesz żadnego kontaktu. Naprawdę. Nie ma ani telefonu, ani maila. Strona wygląda za to jakby co najmniej firma zatrudniała 1000 osób.
  • Hosting nic nie zapewnia oprócz miejsca.
  • Czasem można coś się dowiedzieć ale to chyba firma gdzie na co dzień ktoś pracuje dorywczo.
  • Na stronie od kilku lat nie pojawiały się nowe treści więc pod względem pozycjonowania totalna porażka.
  • Ktoś próbował pozycjonować stronę na 10 fraz na raz (nie był to mój klient) wpisując frazy wszystkie do jednej linijki w tytule strony. Cóż za finezja.
  • Strona niezgodna z prawem. Mojemu klientowi grozi bardzo wysoka kara nawet do 10 milionów euro.
  • Brak czegoś takiego jak licznik strony – połączenie z Google Analytics – to mnie szczególnie zdziwiło. To jedna z pierwszych rzeczy jaką instaluję. Przecież dzięki temu widzę jak mi rośnie 😉 Ilość wejść na stronę, i wiele innych parametrów.
  • Brak konfiguracji Google Search Console – jak to ktoś chciał pozycjonować?

Panie, a to jeszcze będzie hulało?

Co robić z taką stroną?

Przede wszystkim zacząłem od zrobienia kopii tego co jest.

Obecnie tak jak wspomniałem powyżej mam problemy z przeniesieniem domeny do mojego operatora.

Biorąc to pod uwagę trzeba zmienić też firmę zapewniająca hosting strony.

Przede wszystkim na taka która zapewni kopię i bezpieczeństwo strony.

Taką dla której przede wszystkim ważne będzie działanie strony czyli firmy która zapewnia up time na poziomie 99%.

Co jeszcze trzeba zrobić:

  • Trzeba zainstalować certyfikat by strona była bezpieczna do przeglądania. Przede wszystkim trzeba też po zapewnieniu kopii zainstalować aktualizacje.
  • Doinstalować wtyczki które przyspieszą stronę, a także wspomogą jej optymalizacje i pozycjonowanie.
  • Konfiguracja Google Analytics – przygotowanie raportów dla klienta
  • Skonfigurować Google Search Console
  • Optymalizacja SEO tego co jest
  • Przebudowa strony aby spełniała obecne wymagania – poczytaj więcej tutaj: https://sukcesstudio.pl/optymalizacja-www-metoda-5-w/
  • Poważna rozmowa z klientem na temat pozycjonowania. Co proponuje zrobić, jaki mamy budżet i co można zrobić z takim budżetem.
Darmowa konsultacja

Skorzystaj z darmowej konsultacji

Wypróbuj mnie – sprawdź czy warto ze mną porozmawiać.

Umówmy się na rozmowę, w dogodnym dla obu stron terminie. Porozmawiajmy przez około 15 minut. Przede wszystkim jeżeli stwierdzisz, że to co proponuje ma dla Ciebie sens i wartość, będziemy działać dalej.

Jeżeli stwierdzisz, że nie ma to dla Ciebie sensu – lub ja stwierdzę, że nie mam możliwości Ci pomóc cóż – na tym zakończymy – nie każdemu mogę pomóc.

Zapewniam pełną poufność naszej rozmowy i dyskrecję.

Audyt informatyczny – Podsumowanie

Czy warto warto przebudowywać starą stronę? – oczywiście.

Wymaga to jednak sporej pracy i rozwagi.

Wymaga to też inwestycji finansowej.

Czy ona się zwróci?

Jeżeli wszystko będzie dobrze przemyślane i zrobione zgodnie z obowiązującymi zasadami, strona będzie przynosić klientów.

Do artykułu przygotowałem też materiał filmowy. Jeżeli chcesz go zobaczyć dostępny jest pod adresem: https://youtu.be/zz6AeMbKzkg lub możesz go obejrzeć na tej stronie poniżej:

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz