Zakładanie strony internetowej podstawy

Zakładanie strony internetowej podstawy

Zakładanie strony internetowej to szereg czynności które trzeba wykonać by strona internetowa pojawiła się w sieci. W tym artykule przedstawie krok po kroku co zrobić by strona internetowa stała się solidnym filarem naszego biznesu, przynoszącym nam klientów i zyski, a nie tylko … koszty.

W internecie znajdziemy miliony stron internetowych, a może nawet miliardy. Fakt jest taki, ze wiele stron „umiera” już po pierwszym roku funkcjonowania. Przedstawie poniżej schemat działania jaki warto przyjąć tworząc nową witrynę z założenia działającą kilka lat, a nie tylko kilka miesięcy. Postaram się to zrobić maksymalnie używając języka potocznego, unikając wszystkich specjalistycznych sformułowań.

Sprzedaż przez internet
Sprzedaż przez internet

Spora część prac związanych ze sprzedażą i marketingiem może zostać zlecona do czego namawiam. Jednak warto wiedzieć co się zleca. Dlaczego warto znać się na tym co zlecasz? Ten temat poruszam właśnie w filmiku – Nie ważne czy delegujesz pracę, czy zlecasz jej część, czy też zlecasz coś do wykonania swojemu dziecku, warto wiedzieć jak to wygląda. Zobacz na ten temat filmik dostępny pod tym adresem: https://youtu.be/g2y1nEYhQdk lub możesz obejrzeć go tutaj poniżej:

Adres strony czyli domena

Zacznijmy od samej definicji:

Domena internetowa – ciąg identyfikacyjny systemu Domain Name System, który określa zakres autonomii administracyjnej, uprawnień lub kontroli w Internecie. Nazwa domeny składa się z co najmniej jednej części, które są umieszczone w pewnym poddrzewie struktury DNS. Wikipedia

A teraz przetłumaczę to z polskiego na nasze:

Przede wszystkim domena jest adresem strony – przykładowo w wypadku mojej strony jest to adres: SukcesStudio.pl

Końcówka .pl oznacza że jest do domena narodowa Polska. Domena z rozszerzeniem .ru to domena rosyjska, .de to niemiecka itd.

Zakładanie strony internetowej – wybór adresu

Wiele osób bagatelizuje tan etap i sporo guru internetowych twierdzi, że to nie istotne. Jednak Google twierdzi inaczej ja też twierdzę co innego i … tutaj opowiem Ci historyjkę z mego życia:

Kilka lat temu postanowiłem założyć internetową stronę mojej firmy. Ze względu, że firma moja to Remix Przedsiębiorstwo Wielobranżowe postanowiłem założyć stronę która będzie uważała słowa REMIX. Nazwa wzięła się od nazwy zespołu muzycznego który w repertuarze miał mix różnego rodzajów stylów muzycznych. Zespół działał legalnie – miałem zarejestrowaną nazwę właśnie taką jak nazwa zespołu.

Jak przyszło do rejestracji domeny okazało się, że domeny:

  • remix.pl
  • remix.com
  • oraz remix.com.pl

i kilka innych w tym stylu były już niedostępne. Ktoś inny wykorzystał adresy by na nich zamieścić swoje strony. Zostało mi szukać jakiegoś innego adresu. Przede wszystkim zależało mi na słowie REMIX w nazwie. Po dłuższym zastanowieniu zdecydowałem się na adres: https://remixpw.com/ wydawało się, że będzie to dobry wybór. Okazało się, że nie koniecznie. Przede wszystkim samo słowo REMIX można napisać przez x jak i przez ks czyli REMIKS.

Wszystko ładnie ale jak podyktować klientowi przez telefon na jaka stronę ma wejść?

Zaczyna się tłumaczenie: REMIX przez x na końcu, dalej PW – i tu zwykle klient pytał – ale jak: TW, DW, czy jak?

Na koniec .COM a klienci starszej daty zwykle dopisywali .PL i … efekt był taki, że mówili: Panie, Pana strona nie działa. – to w najlepszym przypadku.

Zwykle jednak wstydzili się przyznać że nie wiedzą co wpisać i … traciłem takich klientów.

Co mi zostało?

Rebranding czyli zmiana marki.

Tak powstała strona SukcesStudio.pl która jest teraz miejscem gdzie łatwiej jest mi wysłać klienta, ponieważ łatwiej jest przedyktować nazwę przez telefon i przede wszystkim jest to nazwa bardziej wpadająca w ucho.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w moim artykule: https://sukcesstudio.pl/czy-warto-robic-rebranding-w-przypadku-malej-firmy/

Podsumowując wybór nazwy – domeny

W związku z powyższym czas wyciągnąć następujące wnioski:

  1. Wybierz nazwę łatwą do zapisania.
  2. Lepiej by nazwa była jednoznaczna.
  3. Unikaj obco języcznych nazw o ile to możliwe.
  4. Jeżeli interesuje Cię rynek polski warto by miała końcówkę .PL
  5. Zadzwoń do swojej babci – i podaj jej nazwę strony. Czy da radę zapisać? Jeżeli tak to OK.

Jeżeli działasz na rynku lokalnym warto dodać nazwę miasta. Np.: fotograflublin – przede wszystkim taka nazwa jest jednoznaczna – będąc w Warszawie muszę brać pod uwagę, że nie koniecznie jako fotograf będziesz chciał mnie odwiedzić.

Podpowiem Ci więcej – będąc na kursie Google dowiedziałem się jak ważne jest odpowiednie dobranie adresu strony.

Dodanie nazwy miasta w adresie Google traktuje jako jeden z lepszych wyników wyszukiwania dla danego miejsca, tym samym ktoś kto nie ma tej nazwy może mieć trochę trudniej na etapie pozycjonowania strony.

Zakładanie strony internetowej wybór odpowiedniej domeny
Zakładanie strony internetowej wybór odpowiedniej domeny

Zakładanie strony internetowej – hosting

Hosting to Twoje miejsce w sieci na pliki i strony. Zwykle jest to część miejsca na serwerze (na dysku serwera) gdzie fizycznie znajdują się pliki i dane strony. Opcjonalnie może się tam też mieścić poczta elektroniczna. Piszę opcjonalnie ponieważ jestem zwolennikiem trzymania poczty elektronicznej poza serwerem, gdzie znajduję się strona internetowa.

Takie rozwiązanie, gdzie serwer stron jest osobno, a serwer obsługujący pocztę elektroniczną osobno uważam za bardziej bezpieczne.

Na co zwrócić uwagę wybierając hosting?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

Wydajność

Wydajne procesory, odpowiednia ilość RAMu szybkie dyski SSD to w dzisiejszych serwerach standard. Dodatkowo dobra serwerownia ma zasilanie awaryjne oraz łącza od kilku niezależnych od siebie dostawców.

Oczywiście wykażmy się też rozsądkiem. Bez sensu jest wykupowanie dedykowanego serwera pod stronę internetową która ma kilka, kilkanaście tysięcy wejść w miesiącu. Im większy ruch na stronie tym bardziej warto jest inwestować w lepsze rozwiązania.

Bezpieczeństwo

Na temat bezpieczeństwa powstało wiele artykułów, filmów itp. ostatnio też zamieściłem artykuł dotyczący bezpieczeństwa informatycznego – tych podstaw.

Zapraszam do zajrzenia pod adres: https://sukcesstudio.pl/bezpieczenstwo-informatyczne-nie-daj-sie-tak-latwo/

W wypadku hostingu najważniejsze punkty to:

  • Ochrona przed atakami mającymi na celu przeciążenie strony (DDoS) oraz złamanie haseł (Brute Force).
  • Kopie zapasowe – najlepiej z kilku dni wstecz.
  • Regularne skanowanie pod kontem wirusów zawartości serwera.

Wparcie firmy hostingowej

Jeszcze kilkanaście lat temu w większych firmach uruchamiano własny serwer hostingowy. To rozwiązanie można spotkać jeszcze w niektórych firmach. To zwykle te strony co tak wolno działają 😉

Obecnie standardem jest obsługa 24/7/365 czyli całodobowo cały rok. O każdej porze dnia i nocy może być coś nie tak i użytkownik hostingu powinien mieć możliwość skutecznego kontaktu i uzyskanie SKUTECZNEJ pomocy od administratora hostingu.

Hosting z którego ostatnio korzystam

Korzystam obecnie z usług kilku firm oferujących hosting. Od blisko 20 lat wypróbowałem wiele z nich, wiem czego oczekiwać po dobrym hostingu i co sprawia, że firma jest wiarygodna, oraz godna polecenia.

Obecnie polecam hosting w firmie LH.pl

Polecam skorzystanie z linków afiliacyjnych poniżej i kodu na 20% rabatu:

link referencyjnyPrzekierowanie
https://www.lh.pl/?ref=maziegStrona główna
https://www.lh.pl/hosting?ref=maziegHosting
https://www.lh.pl/domeny?ref=maziegDomeny
https://www.lh.pl/certyfikaty-ssl?ref=maziegCertyfikaty SSL
Kod promocyjny dla klientówRabat
sukcesstudio20 %
Zakładanie strony internetowej podstawy - Hosting
Zakładanie strony internetowej podstawy – Hosting

Zakładanie strony internetowej – technologia

Przede wszystkim obecnie, tworzenie stron internetowych najczęściej odbywa się poprzez wykorzystanie języka HTML 5, kaskadowych arkuszy stylów CSS 3, języka skryptowego JavaScript oraz PHP, oraz systemu zarządzania relacyjnymi bazami danych MySql.

Oczywiście to wszystko na etapie realizacji ponieważ wcześniej warto przejść procesy:

Analiza UX i makietowanie, Expert Audit, Personas, User Flow, Badania z użytkownikami, Testy A/B , Testy 5-sekundowe, Zadania scenariuszowe.

To jednak rozwiązania dla firm które maja potężny budżet na strony internetowe.

Co jednak zrobić gdy mamy ograniczony budżet?

Warto poczytać na ten temat w artykule: https://sukcesstudio.pl/technologia-ux-i-ui-w-praktyce-dla-mikro-firm/ jednak na pewno przy pierwszej stronie warto wziąć pod uwagę, że cykl życia strony na dzień dzisiejszy to 3 do 5 lat.

Przede wszystkim obecnie, nowoczesna strona internetowa jest jak smartfon.

Wymaga (tak jak nowoczesny telefon) ciągłych aktualizacji, i… co dwa, trzy lata … zmiany.

Po maksymalnie pięciu latach staje się urządzeniem przestarzałym, które nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

Chyba, że jedyne wymaganie jakie mamy od telefonu to funkcja … dzwonienia

Dlaczego tak?

  1. Ponieważ informatyka to jedna z gałęzi nauki obecnie najbardziej rozwijająca się.
  2. Marketing też mocno się zmienia w ostatnich latach – to co jeszcze uchodziło kilka lat temu teraz jest często strzałem w kolano. Po prostu to nie działa.
  3. Zmienia się podejście do klienta, sposoby sprzedaży, zmienia się też struktura rynku. Nie można zostawać w tyle.
Zakładanie strony internetowej podstawy projektowania
Zakładanie strony internetowej podstawy projektowania

WordPress – system zarządzania treścią

Na dzień dzisiejszy – koniec listopada 2021 roku – najsensowniejszym wyborem staje się technologia WordPress. Nie jest ona najlepsza. Ma wiele wad. Jednak przy niewielkich kosztach dzięki mnogości szablonów, wtyczek, widżetów, rozszerzeń, można wybudować w szybkim czasie (czasem w kilka godzin) stronę internetową spełniająca większość obecnych standardów, łatwo konfigurowalną. Taka którą w najgorszym wypadku da radę obsłużyć ktoś kto nie ma pojęcia o programowaniu. Dobrze jednak by ktoś kto uruchamiał taka stronę pojęcie jakieś jednak miał.

Warto na tym etapie zadać sobie kilka pytań:

  • Dla kogo ma być strona.
  • Jaka jest grupa docelowa
  • Czy ma umożliwiać sprzedaż bezpośrednią, czy też przekierowywać do lejka sprzedażowego.
  • Kim jest nasz idealny klient
  • Co dla niego jest ważne
  • Czym się kieruje przy zakupie.

Jeżeli chcesz więcej wiedzy na ten temat warto zajrzeć do artykułu: https://sukcesstudio.pl/optymalizacja-www-metoda-5-w/ – najlepiej zrobić optymalizację strony internetowej zanim ona powstanie. Unikasz w ten sposób wiele problemów, oraz dodatkowych kosztów.

Google business - Daj się odnaleźć Twoim klientom

Google businesszacznij wreszcie zarabiać!

Google business – to mnóstwo narzędzi i możliwości dla Ciebie. Zacznij wreszcie zarabiać wykorzystując możliwości Google, oraz FB i IG.

Łącząc poszczególne platformy i systemy można uzyskać niesamowite możliwości.

WIX – konkurent dla WordPress?

Warto wspomnieć chociażby o VIX w kontekście platform do tworzenia stron internetowych.

Wix.com – izraelska firma programistyczna, świadcząca usługi tworzenia stron internetowych w chmurze. Umożliwia użytkownikom tworzenie witryn HTML5 i witryn mobilnych za pomocą narzędzi online typu, przeciągnij i upuść”. Wikipedia

Zakładanie strony internetowej kodowanie
Zakładanie strony internetowej kodowanie

Pomysł jest ciekawy, jednak szybkość działania tych stron nie jest najlepsza i .. cóż chyba jednak nie.

Zakładanie strony internetowej – Analityka

Aby prowadzić jakiekolwiek działania, nad stroną internetową potrzebne są nam dane. Jednym z podstawowych darmowych narzędzi jest w tym wypadku Google Analytics.

Google Analytics – internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google. Został stworzony na bazie systemu wykupionej przez Google firmy Urchin Software. Google udostępnił bezpłatną usługę Analytics w listopadzie 2005. Wikipedia

Oczywiście narzędzi jest dużo więcej.

Tutaj jednak tylko wspomnę, że nie wyobrażam sobie obecnie zakładanie strony internetowej klienta bez zbierania z niej danych do analiz.

Na dzień dzisiejszy nie wystarczy już ile osób weszło na stronę. Przede wszystkim interesuje nas często jak długo oglądali poszczególne strony, jaka była droga klienta w sklepie internetowym.

Skąd przybył.

Co wcześniej oglądał.

Jaki jest jego wiek, płeć, czy korzystał z wersji mogilnej itp.

Analizowanie danych strony
Analizowanie danych strony

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie to w skrócie zadbanie o jak najwyższą pozycję Twojej firmy.

Stosując różne techniki i metody SEO – to skrót od słów Search Engine Optimization i dosłownie oznacza „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych”, można pozyskać naturalny ruch na Twojej stronie internetowej.

  • Kampanie SEM związane z pozycjonowaniem strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania sprawdzą się w przypadku promocji wszelkich rodzajów działalności, gdy chcemy uzyskać rozpoznawalność, popularność, zwiększyć swój autorytet oraz zwielokrotnić wartościowy ruch w swojej witrynie przede wszystkim w założeniu długookresowym.
  • Kampanie PPC (z ang. Pay per click) – czyli płacisz za każde kliknięcie – przynoszą efekty błyskawicznie od pierwszych dni startu kampanii. Są często jednak dość kosztowne. Płatne kampanie są efektywne kiedy mamy ustalony cel, który chcemy zrealizować w określonym koszcie np. sprzedaż, połączenia lub zostawienie leada.

Częstą i zarazem bardzo kosztowną praktyką jest zakładanie strony internetowej, a następnie jej pozycjonowanie. Porównałbym to do zakupu samochodu który kupujemy jak najpiękniejszy,zwracamy uwagę na listwy ozdobne, detale wykończenia, zastosowane wysokiej jakości materiały i gdy już mamy nasz wymarzony samochód, stoi sobie pod naszym domem czy też w garażu zastanawiamy się:

W jaki sposób na co dzień będziemy nim przewozić kury luzem czy np. krowę?

Dlaczego nie zadałeś sobie tego pytania szukając samochodu?

Może trzeba było kupić taki bardziej … ciężarowy?

Podobnie jest ze stronami internetowymi. Strona jest piękna. Ma śliczne litery, zdjęcia. tylko … klienci na nią nie wchodzą.

Dlaczego?

Bo nie ma tam nic ciekawego dla nich.

Zakładanie strony internetowej – Nie mam klientów – co zrobić?

Jak jest mały ruch na stronie, nie ma klientów, wtedy zwykle zlecamy … pozycjonowanie.

  • Co robi dobra firma pozycjonująca?

Optymalizację strony. – Czyli przerabia treści, zmienia zdjęcia, układ itp.

  • Tylko dlaczego to nie zostało zrobione zanim powstała strona?

Zdradzę Ci sekret:

Mało komu zależy na tym by to co Ci sprzedaje działało.

Grunt to sprzedać i … szukać kolejnego klienta.

Przecież rzadko zdarza się by ktoś się dał nabrać kolejny raz.

Dlatego szukaj firm które proponują kilkuletnią współpracę. Takich którzy biorą odpowiedzialność za to co robią.

Zakładanie strony internetowej podstawy SEO
Zakładanie strony internetowej podstawy SEO

Najważniejsze kroki do pozycjonowania

Aby osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google (a także w innych wyszukiwarkach) warto na początku zadbać o optymalizację strony:

  • poprawienie szybkości wyświetlania witryny
  • lepsze zrozumienie zawartości witryny przez algorytmy wyszukiwarek – słowa kluczowe ich nasycenie itp.
  • wyświetlanie strony internetowej, w momencie, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce konkretną frazę, czy też słowo kluczowe
  • najlepszą i naturalną promocję witryny

W ramach optymalizacji strony przeprowadza się optymalizację treści i grafiki. W wypadku treści powinna ona być:

  • być unikalna ( to znaczy, że ten sam tekst, nie może być zduplikowany na innej stronie),
  • być związana z tytułem i tematyką strony,
  • zawierać słowa (frazy) kluczowe, na które chcemy pozycjonować naszą stronę. Ich ilość powinna być umieszczona z umiarem, gdyż nadmierna liczba fraz kluczowych powoduje zablokowanie widoczności naszej strony dla algorytmów wyszukiwarki,
  • zawierać nagłówki zwiększające czytelność tekstu, a także wyróżniki, takie jak pogrubienia, kursywa, czy punktory tekstu warto też stosować cytaty..

Pozycjonowanie, a odbiór przez klienta

Przy pozycjonowaniu pod SEO często zdarza się zagalopowanie, nie biorąc pod uwagę, że strona ma być przede wszystkim dla ludzi. Warto więc skorzystać z poniższej ściągawki by zrobić to w odpowiedni sposób:

  • Wybieraj długie słowa kluczowe, całe frazy
  • Szukaj słów kluczowych z małą konkurencją
  • Poznaj intencje i zamiary Twoich klientów by przygotować odpowiednie wpisy dla nich
  • Dodawaj cały czas do strony kolejne dobre strony i wpisy – warto by choć raz w tygodniu pojawiał się nowy wartościowy wpis.
  • Promuj najlepsze, najważniejsze wpisy
SEO
SEO

Zakładanie strony internetowej – podsumowując

Na koniec krótkie podsumowanie poszczególnych kroków które omówiłem powyżej.

  1. Domena – zastanów się nad optymalną nazwą, łatwą do zapisania, czy tez podyktowania przez telefon.
  2. Hosting – wybierz taki który zapewnia bezpieczny i szybki serwer i koniecznie wsparcie 24/7/365
  3. Zanim zlecisz wykonanie strony zastanów się nad tym: dla kogo jest witryna, kto jest jej idealnym klientem, co dzięki stronie chcesz uzyskać – jakie są Twoje oczekiwania.
  4. Całość informacji przekaż wykonawcy strony, z zaznaczeniem, że strona ma być od razu optymalizowana pod SEO
  5. Gdy strona jest gotowa rozpocznij działania SEO, oraz wspomaganie poprzez PPC (pozyskanie ruchu płatnego)

W razie pytań zawsze zapraszam do kontaktu – pozostaję do Twojej dyspozycji.

Możesz też skorzystać z DARMOWEJ KONSULTACJI bez zobowiązań z Twojej strony.

Wypróbuj mnie – dowiedz się czy warto ze mną rozmawiać.

Chcesz wiedzieć więcej na ten temat?

Skorzystaj z darmowej konsultacji:

Darmowa konsultacja

Skorzystaj z darmowej konsultacji

Wypróbuj mnie – sprawdź czy warto ze mną porozmawiać.

Umówmy się na rozmowę, w dogodnym dla obu stron terminie. Porozmawiajmy przez około 15 minut. Przede wszystkim jeżeli stwierdzisz, że to co proponuje ma dla Ciebie sens i wartość, będziemy działać dalej.

Jeżeli stwierdzisz, że nie ma to dla Ciebie sensu – lub ja stwierdzę, że nie mam możliwości Ci pomóc cóż – na tym zakończymy – nie każdemu mogę pomóc.

Zapewniam pełną poufność naszej rozmowy i dyskrecję.

Zakładanie strony internetowej - jak zrobić by nasza pozycja w Google rosła
Zakładanie strony internetowej – jak zrobić by nasza pozycja w Google rosła

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz