Czym różni się marketing od sprzedaży?

Czym różni się marketing od sprzedaży - warto to wiedzieć

Czym różni się marketing od sprzedaży to pytanie na które dość często ludzie nie znają odpowiedzi bo okazuje się, że odpowiedzi jest kilka. Szczególnie robi się ciekawie jak okazuje się, że nie wszystkie pasują do tego co teraz robi się w tej dziedzinie.

Wprowadzenie do tematu

Właściciele dużych firm (przykładowo Szymon Negacz z WisseGroup) zwracają uwagę, że przy odpowiednim „ustawieniu” sprzedaży opartej o prospecting, oraz odpowiednim wdrożeniu marketingu, okazuje się, że aż 40 procent klientów w B2B pozyskują z wykorzystaniem marketingu.

Co to oznacza w praktyce?

Najprościej rzecz biorąc jeżeli masz 10 handlowców to lepiej zwolnic dwóch a na ich miejsce pozyskać dobrego marketingowca który zagwarantuje Ci lidy, które będą tylko „domykać” handlowcy.

W ten sposób otworzysz się na nowe możliwości i … po części zmniejszysz koszty zwiększając wydajność.

Przepraszam Cię - w dalszej części artykułu będę pisał językiem bardziej potocznym, 
jeżeli chcesz znać więcej pojęć zapraszam do artykułu: https://sukcesstudio.pl/podstawowe-pojecia-sprzedazowe-i-marketingowe/

Duże firmy przyznają, że po pewnej znanej chorobie wyłożono na sprzedaż często dwa razy tyle, a mimo to sprzedaż utrzymuje się na poziomie maksymalnie połowy tego co było przed 2020.

Przede wszystkim to tylko pokazuje jedno – w marketing warto zainwestować!

Jednak czym różni się jedno od drugiego?

W końcu to jest temat tego artykułu.

Postaram się to wyjaśnić.

Czym różni się marketing od sprzedaży?

Zobaczmy jak definiują to strony pierwsze w wyszukiwaniach Google:

Sprzedaż pochłonięta jest potrzebą sprzedającego zamiany produktu na gotówkę; marketing – ideą zaspokojenia potrzeb klienta za pomocą produktu i całej grupy rzeczy związanych z tworzeniem, dostarczaniem i ostatecznie konsumowaniem go”.

Źródło: https://szkoleniaatrium.pl › sprzedaz-i-marketing

To dość tradycyjne podejście.

Zobaczmy jeszcze jeden cytat:

Marketing jest zorientowany na produkt. Skupia się na funkcjach, zaletach oraz cechach produktu, oraz pokazuje jakie wartości przyniesie on dla potencjalnego klienta. Sprzedaż jest zorientowana na klienta, jego potrzeby oraz to, w jaki sposób dzięki produktowi można te potrzeby zaspokoić.

Źródło: https://tajak.pl › sprzedazczymarketing

Kolejne tradycyjne podejście.

Właśnie takie tradycyjne podejście powodują bezsensowną wojnę marketingu ze sprzedażą której ofiarą jest przede wszystkim … firma zatrudniająca takich sprzedawców i marketerów.

Czy to ma sens?

Chyba nie.

Na pewno nie jest to opłacalne. Co w takim razie zrobić jak podejść do tego?

Czym różni się marketing od sprzedaży
Czym różni się marketing od sprzedaży

Spróbujmy inne podejście

Przede wszystkim ustalmy jedno:

Czym różni się marketing od sprzedaży – zasięg działania

Przede wszystkim warto zadać pytania:

Do ilu klientów może dotrzeć handlowiec w służbowej Skodzie w obowiązkowym białym kolorze?

Dziennie do 10? 20?

Miesięcznie 300? 450?

Do ilu osób jest w stanie dotrzeć marketing z dobrym komunikatem?

1000? 10 000?

Widzisz różnicę?

Czyli przede wszystkim sprzedaż działa bardziej punktowo. Marketing bardziej globalnie.

Czym się różni sprzedaż od marketingu?

Sprzedaż i marketing są ważnymi składnikami każdej strategii biznesowej, jednak różnią się od siebie zakresem i celami.

Definicja – sprzedaż

Sprzedaż jest procesem bezpośredniego sprzedawania produktów lub usług klientom, który ma na celu uzyskanie bezpośredniego zysku. Sprzedawca skupia się na bezpośrednim kontakcie z klientem, prezentacji produktu i uzyskaniu zamówienia.

Definicja – marketing

Marketing jest procesem planowania i wykonywania koncepcji, cen, promocji i dystrybucji produktów lub usług, który ma na celu zaspokojenie potrzeb i wymagań rynku. Marketing skupia się na identyfikowaniu i zaspokajaniu potrzeb klientów, tworzeniu i promowaniu produktów oraz budowaniu lojalności klientów.

W skrócie, sprzedaż jest bezpośrednim procesem zdobywania klientów, podczas gdy marketing jest szerokim procesem tworzenia i promowania produktów, który przygotowuje grunt dla sprzedaży.

Czym różni się marketing od sprzedaży? – podsumowanie

Podsumowując, przede wszystkim sprzedaż jest bezpośrednim procesem zdobywania klientów, podczas gdy marketing jest szerokim procesem tworzenia i promowania produktów, który przygotowuje grunt dla sprzedaży.

Przede wszystkim stosując w firmie jedno i drugie trudno jest jednoznacznie zdefiniować czy klient kupił bo przyciągnął go do firmy marketing, a sprzedawcy domknęli sprzedaż, czy tez sprzedawcy sami pozyskali klienta.

Dopiero odpowiednio rejestrując każdego lead’a w systemie CRM można pokusić się o konkretne dane.

Jedno jest pewne – obecnie coraz częściej okazuje się, że warto doceniać marketing, bo to działania na dłuższe dystanse. Liczy się wygranie maratonu, a nie wygranie biegu na 100m.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz