Z czym kojarzy się marketing

Z czym kojarzy się marketing

Z czym kojarzy się marketing? – Dość często słyszy się podejście, ze marketing to rozdawanie długopisów i nadruki na kubkach. Czy tak jest? Dlaczego marketing często traktowany jest jako coś niemierzalnego? Dlaczego często jest niedoceniany w stosunku do sprzedaży?

Jak widać wątpliwości i pytań jest sporo dlatego tym razem postanowiłem się bardziej przyjrzeć temu tematowi.

Z czym kojarzy się marketing? – zacznijmy od definicji

Z pojęciami często jest tak, że jest kilka do nich definicji.

To powoduje bałagan.

To powoduje tez sytuację gdzie niby mówimy o tym samym, a jednak to samo ma zupełnie inne znaczenie.

Doskonale pokazałem to w artykule dotyczącym podstawowych pojęć sprzedażowych i marketingowych: https://sukcesstudio.pl/podstawowe-pojecia-sprzedazowe-i-marketingowe/

Artykuł ten cieszy się wielkim powodzeniem i to udowadnia mi tylko moja tezę jak bardzo jest potrzebny.

Przede wszystkim zacznijmy więc od definicji z Wikipedii:

Marketing – proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość [Kotler, Keller, 2011]. Najkrótsza definicja marketingu brzmi „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”. Wikipedia

Czy można to przedstawić bardziej prostymi słowami?

Proszę bardzo:

Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”. Marketing winien skupiać się więc na zaspokajaniu potrzeb konsumentów.

https://questus.pl/blog/marketing-definicje-cele-funkcje/

Jakie mamy rodzaje marketingu?

Przede wszystkim omówienie tego tematu to materiał na osobny artykuł.

Tym razem warto jednak wspomnieć, że przede wszystkim wyróżniamy następujące formy marketingu:

  • Cyfrowy (digital marketing)
  • Wychodzący (outbound marketing)
  • Przychodzący (inbound marketing)
  • Treści(content marketing)
  • W mediach społecznościowych (social media marketing)
  • W wyszukiwarkach (search engine marketing)
  • Organiczny (organic marketing)
  • Reklama (advertising)
  • Wideo (video marketing)
  • Influencerski (influencer marketing)
  • Afiliacyjny (affiliate marketing)
  • Outreach marketing
  • E-mail marketing
  • Partyzancki (guerilla marketing)
  • Szeptany (word of mouth marketing)
  • Referencyjny (referral marketing)
  • Skoncentrowany na pozyskiwaniu klientów (acquisition marketing)
  • Skoncentrowany na utrzymaniu klientów (retention marketing)
  • Marki (brand marketing)
  • Marketing behawioralny (behavioral marketing)
  • Marketing nostalgiczny (nostalgia marketing)
  • Neuromarketing
  • Emocji (emotional marketing)
  • Public relations
  • Mobilny (mobile marketing)
  • Relacji (relationship marketing)
  • Voice marketing
  • Partnerski (partnership marketing)
  • Wspierany przez użytkowników (user-generated marketing)
  • Sezonowy (seasonal marketing)
  • Stealth marketing

Jak widać okazuje się że jest to bardziej skomplikowane niż rozdawanie długopisów przez dziewczyny, czy chłopaków z działu marketingu 😉

Z czym kojarzy się marketing - marketing to wiele dróg do celu
Z czym kojarzy się marketing – marketing to wiele dróg do celu

Dlaczego marketing traktowany jest jako coś niemierzalnego?

Często wydaje się, że działania marketingowe są niemierzalne. Po części to prawda, ponieważ jeżeli firma prowadzi zarówno działania sprzedażowe i marketingowe trudno tak do końca podzielić te kierunki pozyskania klientów.

Często jest tak, że przede wszystkim działania marketingowe ściągnęły klienta (to zasługa marketingu), ale klient następnie skontaktował się z działem sprzedaży i to dział sprzedaży „domknął” samą sprzedaż.

W tym wypadku często przyjmowana jest teza, że za sukcesem stoi dział sprzedaży.

Nie do końca to prawda skoro klienta ściągnął do firmy marketing.

Rozwiązaniem w tym wypadku jest stosowanie odpowiednich systemów CRM które są w stanie wykazać jak jest pozyskiwany klient.

Dobry współczesny ekspert marketingu to „człowiek renesansu” – kreatywny, ale jednocześnie orientujący się w cyferkach. To także osoba znająca sprawdzone od lat rozwiązania, ale jednocześnie śledząca nowinki technologiczne i potrafiąca profesjonalnie rozliczać agencje z ich realizacji. To w końcu osoba, która jest w stanie wyczarować „wiele z niczego”, przełożyć niewielkie budżety na efekty (najlepiej sprzedażowe) i w dodatku precyzyjnie oddzielić działania sprawdzające się od tych, które tylko generują koszty. W dodatku wykazanie tego najlepiej by było bezkosztowe, bez nadmiernych nakładów pracy, a tym bardziej przeznaczenia jakichkolwiek budżetów na badania.

https://marketerplus.pl/7-sprawdzonych-metod-mierzenia-efektow-dzialan-marketingowych-czesc-1-wprowadzenie/

Przede wszystkim warto sobie zdać sprawę z tego, że sporo parametrów jesteśmy wstanie ustalić, a co za tym idzie praca w marketingu to nie tylko romantyczna przygoda, ale też przede wszystkim zmaganie z cyferkami.

Przede wszystkim warto chociaż wspomnieć o podstawowych wskaźnikach które warto zliczać:

Wskaźniki finansowe w marketingu

Z czym kojarzy się marketing? Na pewno nie z matematyką. Jednak współczesny marketing taki właśnie jest:

Podstawowe wskaźniki finansowe w marketingu to przede wszystkim:

  • zysk = przychód – koszty,
  • NPV = wartość bieżąca netto,
  • IRR = wewnętrzna stopa zwrotu,
  • zwrot nakładów = wymagany czas, aby zwrot z inwestycji w marketing umożliwił pokrycie kosztów podjęcia konkretnych działań marketingowych.

Wskaźniki pozwalające na pomiar działań marketingowych

Podstawowe wskaźniki pozwalające na efektywny pomiar działań marketingowych, to przede wszystkim:

  • ROMI (return on marketing investment),
  • wartość życiowa klienta (CLV),
  • CAC (customer acquisition cost),
  • CTR (click through rate),
  • CPA (cost per action),
  • CPM/CPT (cost per mille / cost per thousand),
  • CPC (cost per click),
  • CR (conversion rate),
  • średni koszt pozyskania leada ze strony,
  • wielkość bazy klientów ze zgodą na kontakt handlowy,
  • średnia liczba e-maili kierowana do jednego klienta w miesiącu,
  • konkurencyjność cenowa – średnia cena produktów vs konkurencja,
  • liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej,

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat zapraszam do artykułu o podstawowych pojęciach marketingowo – sprzedażowych: https://sukcesstudio.pl/podstawowe-pojecia-sprzedazowe-i-marketingowe/

Z czym kojarzy się marketing - z niemierzalnym efektem
Z czym kojarzy się marketing – z niemierzalnym efektem

Dlaczego często jest niedoceniany w stosunku do sprzedaży?

Tutaj warto poznać podstawowe różnice pomiędzy sprzedażą bezpośrednia, a taką z użyciem marketingu.

Właściciele dużych firm (przykładowo Szymon Negacz z WisseGroup) zwracają uwagę, że przy odpowiednim „ustawieniu” sprzedaży opartej o prospecting, oraz odpowiednim wdrożeniu marketingu, okazuje się, że aż 40 procent klientów w B2B pozyskują z wykorzystaniem marketingu.

Co to oznacza w praktyce?

Najprościej rzecz biorąc jeżeli masz 10 handlowców to lepiej zwolnić dwóch, a na ich miejsce pozyskać dobrego marketingowca który zagwarantuje Ci lidy, które będą tylko „domykać” handlowcy.

W ten sposób otworzysz się na nowe możliwości i … po części zmniejszysz koszty zwiększając wydajność.

Duże firmy przyznają, że po pewnej znanej chorobie wyłożono na sprzedaż często dwa razy tyle, a mimo to sprzedaż utrzymuje się na poziomie maksymalnie połowy tego co było przed 2020.

Przede wszystkim to tylko pokazuje jedno – w marketing warto zainwestować!

Jaka jest jeszcze różnica?

Przede wszystkim w zasięgu dziania:

Do ilu klientów może dotrzeć handlowiec w służbowej Skodzie w obowiązkowym białym kolorze?

Dziennie do 10? 20?

Miesięcznie 300? 450?

Do ilu osób jest w stanie dotrzeć marketing z dobrym komunikatem?

1000? 10 000?

Widzisz różnicę?

Czyli przede wszystkim sprzedaż działa bardziej punktowo. Marketing bardziej globalnie.

Z czym kojarzy się marketing – podsumowanie

Z czym kojarzy się marketing – po tym artykule mam nadzieje, że przekonałem Cię do tego że tak jak w moim wypadku połączenie zawodu informatyka z marketingowcem wcale nie jest tak odległe jak mogłoby się wydawać.

Oparcie współczesnego marketingu o przede wszystkim metody cyfrowe to bardzo dobry kierunek.

Może mało w tym coraz bardziej romantycznego podejścia, a coraz więcej wiedzy przede wszystkim opartej o twarde dane, jednak takie są współczesne wymagania tego „pola walki” jakim jest walka o klienta.

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

Dodaj komentarz