Brief strony internetowej

Brief strony internetowej

Brief strony internetowej to temat za który zabierałem się już kilka razy. Dopracowywałem go przez dłuższy czas, a ostatnio konsultowałem z kilkoma osobami znającymi się na branży tworzenia stron, usług internetowych, oraz obsługi klienta. Dzięki temu powstał brief który jest świetną „map drogową’ do stworzenia dobrej strony internetowej. Prezentuję tutaj przemyślany i dopracowany wzór – pobierz i skorzystaj.

Co to jest Brief?

Brief jest pojęciem który został zaczerpnięty ze świata reklamy. Oto definicja:

Brief – podstawowy dokument zawierający zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Zawarte w nim informacje najczęściej dotyczą odbiorców reklamy, głównych celów kampanii, analizy rynku, budżetu, idei i pomysłów związanych z realizacją projektu. Wikipedia

Przede wszystkim ze względu na to, że strona internetowa jest w pewnym sensie działaniem marketingowym – reklamowym jak najbardziej można to wykorzystać także do określenia tego co jest potrzebne do stworzenia strony.

Dla kogo jest poniższy brief strony internetowej

Poniższy brief strony internetowej będzie przede wszystkim bardzo przydatny dla:

  • Klientów – zleceniodawców – zlecających wykonanie strony internetowej – dzięki niemu wiedzą co jest potrzebne do wykonania dobrej strony internetowej, jakie elementy warto uwzględnić. Często dzięki temu wiedzą co mogą chcieć i co powinni wymagać. Przed wypełnieniem warto jeszcze zajrzeć do artykułu na temat stron internetowych dla firm działających B2B dostępnego tutaj: https://sukcesstudio.pl/strona-internetowa-w-b2b-krok-po-kroku/
  • Twórców stron internetowych – wykonawców – dzięki tej liście przede wszystkim nie pominą najważniejszych rzeczy, po podesłaniu do klienta zdobędą najważniejsze informację. Jest tego sporo. Doskonale wiem, jak łatwo jest coś przeoczyć. Nie zawsze jest czas na dopytanie klienta. Czasem stronę wykonuje w nocy, a nie jest to czas kiedy zadzwonię i dopytam 😉

Zachęcam do obejrzenia lub posłuchania filmu na ten temat gdzie wyjaśniam poszczególne punkty podając przykłady z życia. Możesz go obejrzeć w serwisie YouTube korzystając z tego linku: https://youtu.be/08uoVCpGbp0 lub też bezpośrednio tutaj na stronie:

Brief strony internetowej

Poniższy brief składa się z piętnastu punktów do który są przygotowane odpowiednie pytania i wyjaśnienia. Przede wszystkim chciałbym by zostało wszystko wyjaśnione nie pozostawiając wątpliwości co autor miał an myśli 😉

1. PROFIL FIRMY

Tworząc stronę internetową twórca powinien od zleceniodawcy otrzymać odpowiedzi na pytania:

Czym zajmuje się firma?

Jaka jest branża?

Jak działa konkurencja?

Jakie działania konkurencji wydaja się skuteczne?

Na co zwracają uwagę klienci?

O co najczęściej pytają?

2. CELE STRONY

W tym punkcie przede wszystkim chcę ustalić, jakie cele chce osiągnąć zleceniodawca zlecając wykonanie strony internetowej.

Czy strona ma być wizytówką, ma zachęcać do zakupu czy pełnić zupełnie inną funkcję?

Przykładowo przedstawienie oferty usług, sprzedaż usług z oferty, prezentacja portfolio, wykorzystanie strony do budowania listy mailingowej itp.

Zakładając że strona powstaje dla klientów warto wiedzieć kto jest klientem firmy?

Jak kupuje?

Jak wygląda jego proces zakupowy?

W wypadku zakupu dla klienta detalicznego może nie być to ważne – chociaż przy zakupie mieszkania, czy też samochodu raz na kilka lat lub chociażby zamiaru skorzystania z usługi kompleksowego remontu w grę wchodzą spore sumy.

To oznacza, że klient nie podejmuje najczęściej decyzji pochopnie tylko chwilę się zastanawia.

Co w takim razie potrzebuje by podjąć decyzję?

Czy możemy mu to dostarczyć?

Co możemy zrobić by mu pomóc w podjęciu decyzji?

Czy znajdzie to czego potrzebuje na stronie internetowej?

3. RODZAJ STRONY

Ten temat bywa trudny dla zleceniodawców. Jednak zlecając wykonanie strony warto wiedzieć czy jest ona elementem procesu sprzedaży – pozyskiwania klientów, czy ma pełnić inne funkcje. Z mojego doświadczenia wynika, że czasem dzięki temu właśnie punktowi realizowane prze zemnie strony okazywały się dużo lepsze od konkurencji.

Jeżeli strona jest elementem lejka sprzedażowego to warto zdefiniować jak on wygląda, jak wygląda proces sprzedaży, jak wygląda rozrysowany schemat lejka. A może ma powstać strona i dwie trzy strony typu landing page? Jak wygląda środowisko całości systemu. itp.

Schemat kierowania ruchu z reklam poprzez lejek marketingowy na stronę sklep
Schemat kierowania ruchu z reklam poprzez lejek marketingowy na stronę sklep

4. LISTA FUNKCJI

Jakie funkcje ma mieć strona przykładowo:

  • zapis do newslettera,
  • formularz kontaktowy,
  • blog,
  • mapa dojazdu,
Projektowanie stron internetowych
Projektowanie stron internetowych

5. KONSTRUKCJA STRONY GŁÓWNEJ

Ten punk przede wszystkim jest istotny przy stronach typu One page, ponieważ określa właściwie wygląd strony. Strony typu One Page są obecnie bardzo popularne głównie ze względu na to że coraz więcej osób przegląda strony z wykorzystaniem telefonów komórkowych i tego typu strony nie wymagają nie potrzebnego klikania.

Przede wszystkim, wszystkie najważniejsze informacje możemy obejrzeć przesuwając jedynie zawartość strony do góry.

Jak mają wyglądać poszczególne sekcje przykładowo:

  • położenie menu,
  • banner,
  • o firmie,
  • oferta,
  • rekomendacje,
  • blog,
  • formularz kontaktowy,
  • zawartość stopki

6. MENU GŁÓWNE

Menu główne strony coraz częściej jest zastępowane przed duże elementy klikalne pozwalające przede wszystkim na łatwiejszą obsługę strony na urządzeniach mobilnych. Jednak w wypadku przeglądania strony z wykorzystaniem komputera to menu może być dość istotne.

Zwykle wyróżniamy przykładowo:

  • Strona Główna,
  • O firmie,
  • Galeria
  • Oferta
  • Cennik
  • Blog,
  • Kontakt

7. MAPA STRONY

Jakie mają być poszczególne podstrony? Tutaj wypisujemy wszystkie strony na naszej stronie internetowej z uwzględnieniem podstron.

Przykładowo: strona z ofertą będzie posiadać dwie podstrony więc oprócz strony OFERTA, będzie jeszcze:

OFERTA -> USŁUGA 1, OFERTA -> USŁUGA 2.

8. LISTA INTEGRACJI

Strona internetowa nie jest samym w sobie tworem. Przydają się chociażby statystyki wejścia. Jeżeli dodatkowo mamy zamiar stronę reklamować przykładowo na Facebooku to trzeba zainstalować odpowiednie składowe do tego.

Chociażby trzeba skonfigurować pixel Facebooka.

Więcej na ten temat możesz poczytać w tym artykule: https://sukcesstudio.pl/skuteczna-reklama-na-facebooku-w-2022/

Z jakimi systemami zewnętrznymi mają być zrobione integracje? Przykładowo Newsletter, Autoresponder, Pixel Facebooka, Google Analytics

Tutaj istotna uwaga

Zlecając tego typu integracje bierz pod uwagę to, że wykonawca musi mieć dostęp do tego by tych integracji dokonać. Przykładowo: aby zainstalować Pixel Facebooka potrzeba kod uzyskany z managera reklam na Facebooku wkleić do strony, najlepiej wykorzystując Google Tag Menażer, a następnie sprawdzić w Menadżer reklam Facebooka czy dane „spływają” – czy jest połączenie ustanowione.

Nie mając wykonanej tej integracji nie można prawidłowo ustawić reklam na Facebooku.

Są w tym wypadku trzy możliwości:

  • Udostępniasz wykonawcy strony dostęp do Menażera Reklam poprzez utworzenie konta agencyjnego na swoim profilu, dzięki temu wykonawca wykonuje co trzeba mając zapewniony dostęp.
  • Samemu udostępniasz kod Pixela, a wykonawca go dodaje poprzez GTM, następnie po tym jak wykonawca zgłosi że „gotowe” sprawdzasz czy dane „spływają”- integracja jest poprawnie wykonana.
  • Opcja najbardziej niebezpieczna – Udostępniasz wykonawcy swoje konto na Facebooku on wykonuje odpowiednie prace, a Ty zaraz po zakończeniu prac – jeszcze tego samego wieczora lub na drugi dzień rano obowiązkowo zmieniasz hasło dostępu do Facebooka. W tym wypadku jeżeli decydujesz się na taką opcję włączenie dwu etapowej weryfikacji logowania jest jak dla mnie OBOWIĄZKOWE.

9. LINKI DO STRON KTÓRE CI SIĘ PODOBAJĄ

Decydując się na wykonanie strony zwykle podglądamy jak to robią inni.

Które strony / rozwiązania na konkretnych witrynach – podobają się Tobie?

Zamieść tutaj linki do tych stron, oraz napisz co ci się podoba?

Przykładowo:

Strona: SukcesStudio.pl podoba mi się sposób zapisu na newsletter ponieważ nie trzeba podawać dużo danych. Wygląda to tak: https://sukcesstudio.pl/newsletter/

Przykładowy Brief strony internetowej
Przykładowy Brief strony internetowej

10. MATERIAŁY POTRZEBNE DO STWORZENIA STRONY

W tym wypadku chodzi przede wszystkim o materiały graficzne i zdjęcia potrzebne do wykonania strony.

Czy posiadasz własne logo?

Jak wygląda kwestia zdjęć, czy są wykonane zdjęcia do strony – osoby pracujące w firmie, zdjęcia zarządu, czy też zdjęcia produktów, procesu produkcji itp.

Czy stworzona jest identyfikacja wizualna?

Masz namiary do wykonawcy tego typu usług, czy wykonanie tego ma być po stronie wykonawcy?

Warto brać pod uwagę, że wykonawcy pracując „w branży”, często mają namiary na tego typu osoby i warto skorzystać z tego typu usług.

11. TEKSTY DO STRONY

Czy masz gotowe teksty do strony – kto ma je stworzyć, czy jest to po stronie wykonawcy, czy po stronie zlecającego czy też zlecający udostępnia teksty które muszą być dopracowane przez wykonawcę.

Tutaj warto wspomnieć następującą rzecz: przede wszystkim teksty na stronę muszą przyciągać uwagę, ale … też być zgodne z SEO.

Dlatego warto to dobrze przemyśleć, jakie słowa kluczowe są dla nas istotne.

Na jakie słowa chcemy by nasza forma była w przyszłości wyszukiwana i … odnajdywana.

Zwykle są trzy możliwości przygotowania tekstów do strony:

1. Teksty przygotowuje ktoś z firmy, lub na zlecenie firmy – teksty może nawet są ciekawe, merytoryczne i przydatne dla klienta jednak … nie konieczne zgodne z SEO i niewiele dają dla pozyskiwanego ruchu na stronie.

2. Teksty przygotowuje wykonawca – często zlecając to zadanie copywriterowi – teksty są zgodne z SEO, ale … nie daje się ich czytać. Niestety nie znając branży, a może nawet znając, ale nie wiedząc wiele o specyfice, klientach różnych smaczkach powstaną teksty nijakie.

3. Opcja numer trzy, to połączenie dwóch powyższych. Czyli teksty przygotowuje ktoś kto zna się na branży, pracuje w firmie, wie z jakimi problemami przychodzą klienci i jak firma oferując to co oferuje jest w stanie te problemy rozwiązać. Następnie teksty trafiają do copywritera, który robi z nich teksty zgodne z SEO. Daje do sprawdzenia czy sens został utrzymany i jeżeli jest ok – teksty trafiają na stronę.

Dotyczy to też przede wszystkim tekstów które mają być użyte na blogu – w aktualnościach w ramach Content Marketingu.

12. STRONA PRAWNA

Do strony internetowej potrzebne są dokumenty prawne typu: Polityka Prywatności i RODO, jeżeli jest to sklep, czy też usługa wymagany jest regulamin.

Czy są opracowane tego typu dokumenty?

Czy jest to po stronie zamawiającego (zamawiający korzysta z usług prawnika lub kancelarii prawnej), czy po stronie wykonawcy?

13. DZIAŁANIA REKLAMOWE – SEO

Tutaj jest główna przewaga wykonawców którzy wiedzą jak optymalizować strony pod SEO nad tymi którzy robią strony … za złotówkę.

Tylko w 99% strony wykonane za grosze trzeba poprawiać.

To jednak sporo kosztuje.

Często wielokrotnie więcej niż wykonanie przemyślanej strony na nowo.

To punkt który należny bardzo dobrze przemyśleć i przekonsultować z wykonawcą lub jeżeli wykonawca nie zajmuje się pozycjonowaniem, ewentualnie agencją SEO która ma potem pozycjonować stronę.

Naprawdę lepiej zrobić to dobrze od razu – co nie eliminuje i tak późniejszych poprawek jednak nie muszą być ona tak znaczące i radykalne.

Czy strona ma być pozycjonowana? Czy będą robione kampanie typu Google Ads, Facebook Ads itp.

Jak stworzyć dobra stronę
Jak stworzyć dobra stronę

14. DODATKOWE INFORMACJE

Ta sekcja zawiera informacje, które nie zostały zawarte w Briefie strony, np.: instalacja certyfikatu SSL – jego rodzaju

Rodzaj certyfikatu SSL jest uzależniony od rodzaju, funkcji i zastosowań strony. Do podstawowych stron wystarczy certyfikat darmowy. Jeżeli jednak zbieramy dane klientów warto zainwestować w certyfikat komercyjny.

15. ADMINISTRACJA STRONĄ I AKTUALIZACJE

Strona internetowa, ze względu na SEO, oczekiwany ruch SEM, i bezpieczeństwo danych nie może zostać bez opieki.

Kto będzie dokonywał codziennych aktualizacji, dbał o kopie bezpieczeństwa strony?

Czy będzie ktoś, kto będzie wprowadzał aktualizacje na stronę, prowadził bloga itp.

Wiąże się to z pisaniem tekstów zgodnych z SEO oraz przygotowaniem grafik. Kto będzie to robił?

Przede wszystkim warto ustalić co zostaje po stronie wykonawcy, a co po stronie zleceniodawcy (wykonawcy często maja usługę opieki nad stroną w swojej ofercie – oczywiście jest to usługa dodatkowo płatna).

Tutaj, jako przykład możesz zobaczyć moja ofertę w tym aspekcie: https://sukcesstudio.pl/utrzymanie-strony-internetowej/

Brief strony internetowej podsumowanie

Opisany przeze mnie powyżej brief strony internetowej nie wyczerpuje oczywiście wszystkich pytań. Te mogą pojawić się w większej ilości ze względu na specyfikę branży klienta, analizę konkurencji itp.

Jednak mam nadzieję, że gotowy do pobrania poniższy dokument ułatwi zbieranie informacji, pokazując mniej więcej drogę jaka warto przebyć w celu przygotowania dobrej witryny internetowej.

Brief strony internetowej – pobieranie plików

Brief możesz pobrać GRATIS do własnych zastosowań korzystając z linków:

Format PDF

Brief – format edytowalny – Word – .DOCX

Brief – format edytowalny – Libre Office – .ODT

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz