Ads Facebook i Instagram znowu czeka zmiana algorytmów dotyczących DSA w związku z zmianami dotyczącymi ustawy która wchodzi w życie.
Poniższy artykuł powstał na podstawie tłumaczenia artykułu ze strony firmy Meta która jest obecnie właścicielem Facebook oraz Instagram. Orginł artykułu w języku angielskim znajduje sie pod adresem: https://about.fb.com/news/2023/08/new-features-and-additional-transparency-measures-as-the-digital-services-act-comes-into-effect/
Kilka informacji o Ads Facebook i Instagram – tytułem wstępu
Facebook i Instagram to serwisy będące własnością firmy Meta. Poniżej wyjaśniam niektóre pojęcia które ułatwią zrozumienie treści artykułu.
Co to jest DSA?
Dynamic Search Ads (DSA) – (z ang. dynamiczne reklamy w wyszukiwarce) – specyficzna forma reklam tekstowych dla kampanii w wynikach wyszukiwania. W tym wypadku reklamy sa dostosowywane do preferencji użytkowanika na podstawie zgomadzonych o nim danych.
Jakie dane zbiera Facebook o swoich użytkowanikach?
Na dzień dzisiejszych oprócz standardowych danych dotyczących imienia, nazwiska, płci, preferencji seksualnych i wielu innych zainteresowań Facebook zbiera mnóstwo danych. Ile dokładnie? Oczywiście szczegóły algorytmów są tajne. Specjaliści jednak szacują że jest to obecnie ponad 50.000 rekordów (czyli zapisanych informacji) na temat KAŻDEJ osoby.
Czy trzeba być uzytkowanikiem Facebooka, aby mieli moje dane?
Zupełnie nie potrzeba mieć konta na Facebooku. Twoi znajomi dostarczą Facebookowi wystarczającą ilość informacji o Tobie. Jednak jeżeli chcesz by Facebook (a właściwie firma Meta) miała te dane bardziej dokładne warto zainstalować sobie aplikacje firmy Meta na telefonie. Czyli: Facebooka, Instagrama< Messengera czy też WhatsAppa.

BLOG ADS wspomaganie reklamą
To blog gdzie znajdziesz informacje dotyczące reklamy Google ADS i Facebook ADS, oraz Linkedin.
Nasz blog to idealne miejsce dla każdego, kto chce poznać tajniki efektywnej reklamy w internecie.
Znajdziesz tutaj poradniki, artykuły i ciekawostki na temat Google Ads i Facebook Ads, w tym strategie kampanii, optymalizacji kosztów, targetowania, konwersji i wiele więcej.
Poniżej prezentuje tłumaczenie artykułu:
ADS Facebook – Nowe funkcje i dodatkowe środki przejrzystości w związku z wejściem w życie ustawy o usługach cyfrowych
- Meta z zadowoleniem przyjmuje zasady przejrzystości, odpowiedzialności i wzmocnienia pozycji użytkowników, które leżą u podstaw DSA.
- Wprowadziliśmy dodatkowe środki przejrzystości i opcje dla użytkowników w ramach naszego stałego zaangażowania w wypełnianie naszych zobowiązań regulacyjnych.
- DSA jest zgodna z naszą wieloletnią historią otwartości w zakresie naszych zasad, procesów i egzekwowania.
Jeszcze w tym miesiącu unijna ustawa o usługach cyfrowych (DSA), jeden z najbardziej kompleksowych aktów prawnych dotyczących Internetu, zacznie w pełni obowiązywać Facebooka, Instagram oraz szereg innych platform i usług technologicznych. To wielka sprawa nie tylko dla europejskich firm technologicznych. Jest to ważne dla wszystkich firm technologicznych działających w UE. Będzie miała znaczący wpływ na doświadczenia Europejczyków, gdy otwierają telefony lub uruchamiają laptopy.
Meta od dawna opowiada się za zharmonizowanym systemem regulacyjnym, który skutecznie chroni prawa ludzi w Internecie, jednocześnie umożliwiając innowacje. Z tego powodu z zadowoleniem przyjmujemy dążenie do większej przejrzystości, odpowiedzialności i wzmocnienia pozycji użytkowników. Leżą one u podstaw przepisów takich jak DSA, RODO i dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej. W szczególności DSA zapewnia większą jasność co do ról i obowiązków platform internetowych i słuszne jest dążenie do rozliczania dużych platform, takich jak nasza, poprzez takie rzeczy jak raportowanie i audyt, zamiast próby mikrozarządzania poszczególnymi fragmentami treści.
Od czasu wejścia w życie DSA w listopadzie ubiegłego roku ciężko pracowaliśmy, aby odpowiedzieć na te nowe zasady i dostosować istniejące systemy i procesy bezpieczeństwa oraz integralności, które stosujemy w wielu obszarach regulowanych przez DSA. Stworzyliśmy jeden z największych wielofunkcyjnych zespołów w naszej historii, z ponad 1000 osób pracujących obecnie nad DSA, aby opracować rozwiązania spełniające wymagania DSA. Obejmują one środki mające na celu zwiększenie przejrzystości działania naszych systemów. Dodatkowo zapewnienie użytkownikom większej liczby opcji dostosowywania swoich doświadczeń na Facebooku i Instagramie. Utworzyliśmy również nową, niezależną funkcję ds. zgodności, która pomaga nam na bieżąco wypełniać nasze zobowiązania regulacyjne.

Oprzyj się na naszej wiodącej w branży przejrzystości i ochronie reklam
Byliśmy pierwszą platformą, która wdrożyła narzędzia do przejrzystości reklam. Przez wiele lat zapewnialiśmy wiodącą w branży przejrzystość reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborczych i politycznych. Teraz opieramy się na tym by rozszerzać naszą bibliotekę reklam, wyświetlać i archiwizować wszystkie reklamy kierowane do osób w UE. Robimy to wraz z datami wyświetlenia reklamy, parametrami używanymi do kierowania (np. wiek, płeć, lokalizacja), komu wyświetlono reklamę i nie tylko. Reklamy te będą przechowywane w naszej publicznej bibliotece reklam przez rok, dzięki czemu każdy, w dowolnym miejscu, będzie mógł lepiej zrozumieć każdą reklamę wyświetlaną w UE.
W ramach ciągłej pracy nad tym, by nasze aplikacje były odpowiednie dla nastolatków, wprowadziliśmy również zmiany w sposobie wyświetlania reklam na naszych platformach. Od lutego nastolatki w wieku 13-17 lat na całym świecie nie widzą już reklam opartych na ich aktywności w naszych aplikacjach. Takich jak śledzenie określonych postów na Instagramie lub stron na Facebooku. Wiek i lokalizacja to teraz jedyne informacje o nastolatkach, które reklamodawcy mogą wykorzystywać do wyświetlania im reklam.

Więcej informacji na temat działania naszych platform
Udostępniając 22 karty systemowe dla Facebooka i Instagrama, zapewniamy bezprecedensowy poziom wglądu w to, jak nasze systemy sztucznej inteligencji klasyfikują treści. Karty te zawierają informacje o tym, jak nasze systemy sztucznej inteligencji klasyfikują treści w kanałach, relacjach, relacjach i innych powierzchniach. Niektóre z przewidywań, które każdy system robi, aby określić, jakie treści mogą być najbardziej odpowiednie dla ludzi. Oraz dostępne opcje, które pomogą dostosować doświadczenie na Facebooku i Instagramie. Opierają się one na naszej wieloletniej funkcji „Dlaczego to widzę”, która pozwala użytkownikom zobaczyć szczegóły bezpośrednio w naszych aplikacjach na temat tego, dlaczego nasze systemy przewidziały, że określone treści będą dla nich odpowiednie, a także rodzaje aktywności i dane wejściowe, które mogły doprowadzić do tego przewidywania.
Wprowadzamy również dwa nowe narzędzia dla badaczy – bibliotekę metatreści i API. Biblioteka obejmuje publicznie dostępne treści ze stron, postów, grup i wydarzeń na Facebooku. Także publicznie dostępne treści z kont twórców i firm na Instagramie. Badacze będą mogli wyszukiwać, eksplorować i filtrować publicznie dostępne treści w graficznym interfejsie użytkownika (UI). Mogą to zrobić również za pośrednictwem programistycznego interfejsu API. Narzędzia te zapewnią najbardziej kompleksowy dostęp do publicznie dostępnych treści na Facebooku i Instagramie spośród wszystkich narzędzi badawczych, które do tej pory stworzyliśmy.
Zapewnienie ludziom większej kontroli nad ich doświadczeniami na Facebooku i Instagramie
Oprócz dodatkowej przejrzystości, zapewniamy również użytkownikom więcej opcji, które pomogą im dostosować to, co widzą na Facebooku i Instagramie. Pisałem już wcześniej o naszym rankingu AI i procesach rekomendacji, które pomagają wyświetlać treści, które uważamy za najbardziej znaczące. Dodatkowo ograniczają dystrybucję problematycznych treści, dzięki czemu prawdopodobieństwo ich napotkania jest mniejsze. Teraz dajemy naszej europejskiej społeczności możliwość przeglądania i odkrywania treści w Reels, Stories, Search. Jest taka możliwość również w innych częściach Facebooka i Instagrama, które nie są uszeregowane przez Metę za pomocą tych systemów. Przykładowo, na Facebooku i Instagramie użytkownicy będą mieli możliwość przeglądania Stories i Reels tylko od osób, które obserwują. Będą one uszeregowane w porządku chronologicznym, od najnowszych do najstarszych. Będą również mogli przeglądać wyniki wyszukiwania oparte wyłącznie na wprowadzonych przez nich słowach, a nie spersonalizowane specjalnie dla nich na podstawie ich wcześniejszej aktywności i osobistych zainteresowań.
Co ważne oprócz opcji zgłaszania treści, które mogą naruszać Standardy i Wytyczne dla społeczności, mamy narzędzia do zgłaszania nielegalnych treści. Teraz dostęp do tych narzędzi jest jeszcze łatwiejszy. I chociaż już teraz powiadamiamy ludzi, gdy usuwamy fragment ich treści i zazwyczaj dajemy im szansę na odwołanie się, teraz będziemy dostarczać te informacje ludziom w UE w przypadku szerszego zakresu decyzji dotyczących moderacji treści. Obejmuje to sytuacje, w których stosujemy limity funkcji na kontach użytkowników oraz gdy ograniczamy treści z powodu naruszenia lokalnego prawa.

Przyszłość zharmonizowanej regulacji
Od samego początku wspieraliśmy cele DSA i tworzenie systemu regulacyjnego w Europie. Skutecznie on minimalizuje szkody, chroni i wzmacnia ludzi oraz stoi na straży ich podstawowych praw. Ciężka praca nad stworzeniem tych pionierskich nowych zasad dobiegła końca i rozpoczął się proces ich wdrażania. W tym nowym środowisku regulacyjnym niezwykle ważne jest, aby DSA utrzymała swoją nadrzędność nad istniejącymi i nowymi przepisami krajowymi, aby chronić przejrzystość, którą stworzyła dla usług, utrzymać spójność w sposobie rozliczania firm technologicznych i zachować harmonijny sposób, w jaki ludzie korzystają z naszych platform w całym regionie. Silny i otwarty jednolity rynek cyfrowy ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjności całej Europy. Będziemy nadal ściśle współpracować z europejskimi decydentami i organami regulacyjnymi, wspierając tę wspólną wizję.

ADS Facebook i Instagram – podsumowanie
W imię bezpieczeństwa wprowadzono nowe przepisy które wymusiły na firmie Meta zmiany. Przede wszystkim wprowadzono blokadę reklam spersonalizowanych dla nieletnich, jednak dotyczy to osób do 13 roku życia.
Co oznacza to dla reklamodawców?
Jeżeli w tej grupie wiekowej są Twoi klienci to utrudni to personalizowanie reklam do odbiorców z tego segmentu.
Najważniejszą informacją jest jednak ta która wyraźnie wytłuściłem i podkreśliłem w tekście artykułu. Mianowicie: na Facebooku i Instagramie użytkownicy będą mieli możliwość przeglądania Stories i Reels tylko od osób, które obserwują. Co to oznacza dla nowych firm, osób które chcą bezpłatnie dotrzeć do odbiorców?
Albo zapłacisz firmie Meta za reklamę, albo możesz liczyć że w ramach odkrywania, poszukiwania na Facebook czy też na Instagramie ktoś przypadkiem Ciebie znajdzie. W innych wypadkach Twoje treści nie będą pokazywane.
Na koniec podkreślę to co mówi większość specjalistów z branży reklamowej i marketingu treści. Najlepiej swoje działania opierać na własnej stronie internetowej do której ściągamy ruch z mediów społecznościowych, reklam i innych. W innym wypadku nie mamy co liczyć na to że będziemy podbijać świat, nie wykładając sporych środków na reklamy.

Kim jestem?
Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.
Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.
Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.
Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.
Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.
You must be logged in to post a comment.