Zarządzanie pracownikami – jak to robić dobrze?

Zarządzanie pracownikami - jak to robić dobrze

Zarządzanie pracownikami to częsty problem przed jakim staja pracodawcy. Jak robić to dobrze – to właśnie staram się pokazać w tym artykule. Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie nowa seria ekspercka dostępna na kanale Przygody Przedsiębiorców na YouTube tym razem z udziałem Magdaleny Wojtkowiak. Pani Magdalena podała w tym odcinku poszczególne kroki które warto przejść by poprawić „relacje” w firmie.

Jako przedsiębiorcy często zależy Ci zna zbudowaniu firmy która byłaby stabilna, nie miała rotacji pracowników,

Ty jako szef tej firmy, oczekujesz że będziesz mieć uwolniony czas.

Będziesz wykonywać obowiązki z jakimi wiąże się bycie szefem, właścicielem firmy, a obowiązki które nie nalezą do Twojego stanowiska … delegujesz na swoich pracowników i współpracowników.

Możesz powiedzieć – to utopia, po co to robić i tyle.

Możesz jednak zastanowić się nad tym, że jeżeli chcesz, pójść ze swoją firma wyżej, rozbudować ją, to musisz zacząć sobie zdawać sprawę z pewnych rzeczy.

W tym artykule znajdziesz: Ukryj

Zarządzanie pracownikami – co na początek?

W poszczególnych obszarach będę opierał się na relacji – szef podwładny. Jako szef w rzeczywistości może być to prezes, właściciel firmy, dyrektor, kierownik, lider, brygadzista. Na wszystkich tych szczeblach występują podobne problemy które zostaną opisane w artykule poniżej:

Krok 1 – Pytanie do szefa: Jakie – według twoich pracowników – są Twoje oczekiwania wobec nich?

Pytanie:

Co odpowiedziałby Twój pracownik na pytanie – czego od Ciebie jako szef oczekuję?

Ćwiczenie pierwsze:

Zapytaj, wyślij maila z pytaniem do swoich podwładnych:

Co według Ciebie oczekuję od Ciebie jako szef?

Zwykle tutaj następuje pierwszy rozjazd pomiędzy „wizją szefa” a tym co rozumieją z tej wizji podwładni. Najczęściej to szef rozumie A, a pracownicy … zdarza się nawet, że rozumieją to jako ZET.

Jeżeli widzisz, że w tym jest pomiędzy tobą, a pracownikami rozjazd, trzeba to naprawić.

Jak to zrobić?

Poproś by pracownik wypisał twoje oczekiwania w/g niego bardzo szczegółowo.

Tu naprawdę jest ważny problem szczególnej staranności i szczegółowości.

Jak to się ma do misji firmy, jej wartości itp.

Ćwiczenie to uświadamia również pracownikowi jego rolę w firmie – dlatego jest tak ważne.

Następnie jako szef, siadasz do tego i poprawiasz – uszczegóławiasz.

Zarządzanie pracownikami - Jakie są oczekiwania pracownika wobec szefa
Zarządzanie pracownikami – Jakie są oczekiwania pracownika wobec szefa

Zarządzanie pracownikami – Jakie są oczekiwania pracownika wobec szefa?

Tutaj warto zadać sobie pytania, a następnie określić odpowiedzi.

Jakie pytania?

Proszę bardzo:

Jaka jest Twoja rola jako właściciela w firmie?

Jak jest rola lidera – dyrektora zarządzającego w firmie?

Jaka jest rola jego względem jego ludzi?

Zapytaj pracowników, podwładnych – Jaką oni widzą swoją rolę w firmie?

Bardzo dużo polskich przedsiębiorców, jak firma idzie dobrze, nie inwestuje w swój rozwój, w rozwój swoich zespołów. Zastanawiają się nad tym w momencie kiedy mają pieniądze …. ale mają już dosyć swojej firmy.

Magdalena Wojtkowiak
Zarządzanie pracownikami - jak to robić dobrze - dobre praktyki
Zarządzanie pracownikami – jak to robić dobrze – dobre praktyki

Ty jesteś szefem – Ty podejmuj decyzje – Zarządzanie pracownikami

Często zdarza się że firmy dochodzą do momentu kiedy wszystkie decyzje musi podejmować szef. O ile sprawdza się to w małej firemce, to kompletnie nie sprawdza się to przy większej grupie ludzi, pracowników.

Dlaczego tak się dzieje?

Ponieważ nie ma doprecyzowanej odpowiedzialności związanej z KAŻDYM stanowiskiem pracy.

W tym wypadku odpowiedzialność powinna zostać rozłożona na innych, a nie skupiona jedynie w rękach lidera.

KAŻDY odpowiada za swoją pracę.

Praca nie kończy się na tym, że przychodzę rano, coś tam robię i na koniec dnia pracy wychodzę.

Wiąże się też z odpowiedzialnością.

Niestety to trzeba wypracować.

Zarządzanie pracownikami w firmie rodzinnej

W tym wypadku często argumentem jest wysuwany argument: no ale szwagier odpowiedzialny za produkcję to to, a szwagierka księgowa to tamto.

Jednak jako szef / lider / właściciel / prezes – musisz odpowiedzieć na pytania:

Kto jest właścicielem firmy?

Gdzie chcesz być z tą firmą?

Jaki jest cel tej firmy?

Gdzie chcesz dojść ze swoją firmą?

Jakie życie chcesz prowadzić?

Jeżeli chcesz pracować po 12-14 godzin dziennie, nie jeździć na urlopy, i być w tej firmie w środku niej, a firma nic bez Ciebie nie jest w stanie zrobić – to jest świetna recepta na porażkę!

Na ten temat wspominałem też w artykule: Jak sprawdzić biznes – checklista od MIROBURN – dostępnym tutaj: https://sukcesstudio.pl/jak-sprawdzic-biznes-checklista-od-miroburn/

Mirek zadaje proste pytanie:

Czy jest wdrożony plan, budujący podpory w firmie? Np. założyciel idzie do szpitala na 2 miesiące.

Jak to jest w Twojej firmie?

Jeżeli Twoim celem jest firma która może bez Twojej obecności funkcjonować, jest poukładana, jest w stanie się dzięki temu rozwijać.

Wejść na kolejny poziom.

Jest w stanie mieć płynność, a Ty w tym czasie możesz robić inne rzeczy – to przyszedł czas na zmiany!

Darmowa konsultacja

Skorzystaj z darmowej konsultacji

Wypróbuj mnie – sprawdź czy warto ze mną porozmawiać.

Umówmy się na rozmowę, w dogodnym dla obu stron terminie. Porozmawiajmy przez około 15 minut. Przede wszystkim jeżeli stwierdzisz, że to co proponuje ma dla Ciebie sens i wartość, będziemy działać dalej.

Jeżeli stwierdzisz, że nie ma to dla Ciebie sensu – lub ja stwierdzę, że nie mam możliwości Ci pomóc cóż – na tym zakończymy – nie każdemu mogę pomóc.

Zapewniam pełną poufność naszej rozmowy i dyskrecję.

Nie ma innej możliwości, jak rozmowy z ludźmi.

Nie ważne czy prowadzisz małą firmę zatrudniającą 6 osób, czy też firma zatrudniającą setki osób.

Ważne jest doprecyzowanie roli poszczególnych osób w firmie.

Roli i odpowiedzialności.

I co najważniejsze:

Obydwie strony (szef i podwładny) muszą rozumieć to samo – jeżeli chodzi o rolę w firmie i odpowiedzialność.

Powyższe nie jest niczym nowym w firmach korporacyjnych, z ustalona hierarchią, procesami itp.

Niestety często coś tak prostego, a wręcz banalnego nie jest zrozumiane i wdrożone w małych firmach, rodzimych przedsięwzięciach, gdzie też jak najbardziej by się to sprawdziło.

– Ale my mamy opisy stanowisk.

– I co to u Was działa?

– No chyba jednak nie…

Zarządzanie pracownikami w firmie rodzinnej
Zarządzanie pracownikami w firmie rodzinnej

Zarządzanie pracownikami – opisy stanowisk – a odpowiedzialność

Często jest tak, że im niższe stanowisko to tym bardziej opisana jest odpowiedzialność.

Jednak im wyżej w hierarchii tym słabiej jest określona odpowiedzialność.

Krok 2 – poproś swoich managerów liderów by napisali za co są odpowiedzialni

Tutaj często dostaniesz odpowiedzi które owszem będą może nawet bardzo dokładne.

Jednak czy to co dostajesz wypisane ma coś wspólnego z:

  • Celami firmy?
  • Rentownością?
  • Efektywnością?
  • Nastawieniem na zysk?

Często wszystko jest oparte na zasadzie współpracy, dobrych relacji.

Jednak często brakuje informacji jaka jest odpowiedzialność danego lidera, kierownika, dyrektora za osiągnięcie celów w kontekście celów całej firmy?

Jaki jest cel i zadania danego stanowiska pracy?

poproś swoich managerów liderów by napisali za co są odpowiedzialni
poproś swoich managerów liderów by napisali za co są odpowiedzialni

Krok 3 -Jaka jest odpowiedzialność pracownika na danym stanowisku

To jedno.

Drugą, zupełnie inna jest kwestią, jaka jest odpowiedzialność w kontekście celów firmy, działu itp.

Żeby można było rozmawiać z kimś na temat jego stanowiska – istotna jest wiedza jaki jest jego cel.

Właśnie dlatego ważne jest określenie wartości firmy, celów.

Jak dane stanowisko pracy wpływa na realizację tego.

Pracownicy często nie rozumieją tego:

  • Dlaczego są na tym stanowisku?
  • Jaki jest cel powstania tego stanowiska?
  • Co mają na tym stanowisku robić?
  • Co to stanowisko ma do celów firmy?
  • Za cą są odpowiedzialni w kontekście celu?

Do czego docelowo zmierzamy?

Do tego by na każdym stanowisku była wiedza zrozumiała dla dwóch stron – dla szefa i podwładnego – co dane stanowisko oznacza dla firmy i z jaka odpowiedzialnością się wiąże.

W wypadku niektórych pracowników sprawdza się tu metoda zakomunikowania takiej informacji nawet … kilkanaście razy.

Jeżeli pracownik wreszcie weźmie na siebie odpowiedzialność (przed czym będzie się zapewne bronił rękami i nogami) no to dojdzie do wniosku, że … musi zacząć to robić.

Na jakim poziomie są szefie TWOJE kompetencje
Na jakim poziomie są szefie TWOJE kompetencje

Zarządzanie pracownikami – Na jakim poziomie są szefie TWOJE kompetencje?

Pytanie:

Jakich kompetencji potrzebujesz by móc zarządzać skutecznie ludźmi którymi kierujesz?

Zadaj pytanie pracownikom:

Jakie kompetencje powinieneś / powinnaś mieć pracując na stanowisku na którym pracujesz?

Jeżeli szef nie ma świadomości co do swoich kompetencji, jakie powinien mieć i i na jakim poziomie chciałby być, to jak ma pracować ze swoimi pracownikami, aby podnieść ich kompetencje? Przez kompetencje rozumiem umiejętności które są powtarzalne.

Magdalena Wojtkowiak

Mając jako szef oczekiwania wobec siebie, wobec tego gdzie chcę dojść ze swoja firmą, powinienem mieć świadomość jakich kompetencji potrzebuje tam gdzie chcę dojść.

Mając tę świadomość, przekładam to na pracowników, mając wiedzę jakie kompetencje im są potrzebne.

Mówimy w tym wypadku nie o kompetencjach czysto technicznych, ale o kompetencjach tzw. miękkich, niezbędnych do kierowania ludźmi.

Zadając powyższe pytanie pracownikom, najczęściej dostaniesz odpowiedź, że potrzebują Twoi pracownicy kompetencji związanych bezpośrednio z pracą. Kompetencji technicznych, analitycznych itd.

Brak jest kompetencji związanych z współpracą, komunikacją, nastawieniem na cel, efektywnością,

Każdy szef, lider doprowadzi swoich ludzi do poziomu gdzie jest sam.

Odpowiedzialne zarządzanie procesami

Procesy w firmie mogą często powodować wąskie gardła, szczególnie jeżeli chodzi o procesy dotyczące różnych pionów działów itp.

Ważne jest ustalenie właściciela danego procesu, a także uprawnień, oraz odpowiedzialności za jego działanie.

Tylko dzięki temu procesy będą działać tak jak zostało założone przy ich powstawaniu.

Całość świetnie wyjaśnia Ekspert f filmie na kanale Przygody Przedsiębiorców na podstawie którego powstał ten artykuł.

Zachęcam do obejrzenia także odcinka – dostępny jest tu poniżej:

Wywiad z Magdaleną Wojtkowiak znajdziesz pod adresem: https://youtu.be/QKW3yVWH84I

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz