Dobry biznes – uczciwy biznes

Czy dobry biznes = uczciwy biznes? Nie zawsze. Jednak coraz więcej jest przykładów na to że warto prowadzić biznes w sposób uczciwy.

Dziś aby osiągnąć sukces potrzeba uczciwości jest równie ważna w biznesie jak inne elementy. Obserwując działanie firm w naszym świecie można zauważyć coraz większy deficyt uczciwości w prowadzeniu biznesu. Na szczęście dla nas można powiedzieć, że w społeczeństwie rośnie poziom świadomości tego faktu. Na przykład klasyczna reklama oddziałuje coraz słabiej na konsumentów. Sztuczne zachowanie uczestników programów typu The Voice of Poland pijących napój sponsora, jedzących lody i wybierających w przebieralni nowe ciuchy bardziej śmieszy niż przyciąga do kupienia produktu. Drugim aspektem jest coraz gorsza jakość produktów. Kosztują coraz więcej a psują się lub zużywają coraz szybciej. Kruczki w umowach, czary-mary itd. Dokąd nas to  doprowadzi? Nie wiem, ale wiem na pewno, że jest zasada zaufania, która przyciąga klientów. Jest ona oparta na uczciwości w biznesie.

Jednak skąd bierze się uczciwość jako efekt działania firmy? Jestem przekonany, że wpływa na to poziom uczciwości wewnątrz samej organizacji. Stephen Covey w swojej książce „Siedem Nawyków Człowieka Sukcesu” pisał o uczciwości:

Jeśli będę używał strategii wpływania na ludzi i taktyk, dzięki którym będą oni robić to, co bym chciał: będą pracować lepiej, z większą motywacją i szanować siebie nawzajem – a mój charakter pozostanie z gruntu zły, naznaczony dwulicowością czy nieszczerością – to na dłuższą metę niemożliwe jest, bym odniósł sukces. Moja dwulicowość zrodzi brak zaufania, a wtedy wszystko, co zrobię – nawet przy użyciu tak zwanych dobrych technik kontaktów międzyludzkich – zostanie uznane za manipulację.

Dobry biznes - uczciwy biznes
Dobry biznes – uczciwy biznes

Biznesowy dekalog?

W każdej firmie warto zapewnić zbiór polityk i procedur określających jasno zasady współpracy wewnątrz i na zewnątrz firmy, który funkcjonować będzie jako swoisty kodeks etyczny. Kodeks etyczny nie musi być odpowiednikiem z dziesięciu przykazań. Powinien jednak stanowić fundament tego, w jaki sposób prowadzimy biznes. Jego przepisy dotyczyć mają nie tylko pracowników, ale również naszych kontrahentów czy klientów. Skąd wziąć jednak dobry wzorzec do stworzenia takiego kodeksu?

Dobry biznes - uczciwy biznes
Dobry biznes – uczciwy biznes

Dobry biznes bez oszukiwania?

Zbigniew Berent w swojej książce „Sprzedaż, marketing, biznes. Reguły i realia”, wymienia opisuje kilka elementów które są godne uwagi:

  1. Żadna wolność, a więc i ekonomiczna, nie istnieje bez prawdy.
  2. Kluczem do zbudowania zaufania i stworzenia kreatywnych relacji z klientem jest szczerość.
  3. Każdy człowiek, który potrafi wykorzystać swój talent, wiedzę i umiejętności, a także intuicję, skazany jest na sukces.
  4. Każda porażka jest szansą, żeby spróbować jeszcze raz, tylko mądrzej…
  5. Należy uważać na przedsiębiorców – „narzekaczy”. Oni udają, że nie wiedzą, iż bierność i brak konkretnych reakcji na patologie życia biznesowego legitymizują działania wymierzone przeciw nim. Jeśli masz możliwość aktywności publicznej i społecznej w organizacjach biznesowych, a nie działasz przeciw patologiom życia biznesowego, stajesz się współodpowiedzialnym za trwanie tych patologi i rozprzestrzenianie się nieuczciwości. Za ukształtowanie się w społeczeństwie niewłaściwego obrazu biznesu i relacji występujących w handlu i usługach. Poprzez bierność przedsiębiorców wypływają na powierzchnię życia biznesowego jednostki mierne i wierne układom urzędniczo-towarzyskim.
  6. Niezbędne jest aktywne wkraczanie wszędzie tam, gdzie łamane są standardy uczciwej rywalizacji biznesowej oraz gdy łamane są nasze prawa do wolności gospodarczej, informacji, profesjonalnej obsługi w urzędach, sądach itd. Kupcy i przedsiębiorcy muszą być lepiej zorganizowani, gdyż – jak widzimy – tzw. klasa polityczna jest po części „oderwana od rzeczywistości biznesowej”. W przeważającej mierze realizuje interesy dużych firm i korporacji oraz zniewolonych „ludzi uzależnionych”. Małe firmy handlowo-usługowe traktowane są przedmiotowo „jako źródło li tylko dochodów do budżetu państwa. Niezorganizowane, nie stanowią siły, która mogłaby zmusić polityków do czegokolwiek.
  7. Nieuczciwa konkurencja przynosi szkody zarówno handlowi, jak i społeczeństwu, które jeśli przekona się o wypadkach nieuczciwości kupców, traci do nich zaufanie (Stefan Górniak i Emil Ehrlich, 1929 r.).
  8. Przedsiębiorca ma pełną swobodę w nabywaniu i sprzedawaniu towarów, w oznaczaniu cen i ustanawianiu warunków kupna i sprzedaży. Swobodę tę nazywa się nieskrępowanym współzawodnictwem, czyli wolną konkurencją. (Franciszek Tomanek, 1937 r.).
  9. Współzawodniczyć zaś można uczciwie albo nieuczciwie. Celem przedsiębiorcy/kupca nie powinna być bezwzględna walka z konkurentami, ale „szlachetne współzawodniczenie z nim w celu pozyskania jak najliczniejszej i najlepszej klienteli.
  10. Propagowanie przez kierownictwo firmy zasad wartości, jakie winny być postrzegane w danej zbiorowości pracowniczej, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie trafią one do sumień pracowniczych, jeśli interes poszczególnych jednostek będzie stawiany przed dobrem ogółu.
Biznes plan - Podkręćmy Twój biznes

Twój biznes może być lepszy!

Rośniesz do kresu swoich możliwości, kompetencji i strachu.

Maciej Filipkowski

Każdemu managerowi, szefowi, właścicielowi firmy, prezesowi udaje się dojść w pewnym momencie do jednej z wyżej wymienionej granicy.

Przede wszystkim Ty musisz zdecydować, czy to już moment na to, by stanąć już w tym miejscu – i de facto się cofać – czy kontaktujesz się ze mną i razem idziemy dalej.

Podsumowując

Sam staram się prowadzić biznes zakładając sposób długofalowy. Często warto odpuścić pewne rzeczy, a nie zrazić do siebie klienta. To słynne jedzenie małą łyżeczką powoli często przynosi dobre rezultaty. Wymaga jednak cierpliwości, której przyznaje czasem mi brakuje. Czasem dziś tracąc nawet kilka set złotych możesz zyskać w przyszłości tysiące.. Życie wielokrotnie przećwiczyło ze mną ta lekcję, więc doskonale znam to z własnego doświadczenia.

Dobry biznes - uczciwy biznes
Dobry biznes – uczciwy biznes

Źródła:

https://innpoland.pl/119333,10-powodow-dla-ktorych-uczciwosc-w-biznesie-to-koniecznosc-bez-niej-daleko-nie-zajdziemy

https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/889716,uczciwy-biznes-sie-oplaca-co-zyskuje-etyczna-firma.html https://biznesubezpieczeniowy.pl/dlaczego-uczciwosc-w-biznesie-jest-wazna/

Zobacz jeszcze film:

Kim jestem?

Nazywam się Maciej Ziegler, jestem inżynierem informatykiem, specjalistą od rozwiązań internetowych, oraz od poprawiania biznesów.

Na co dzień przede wszystkim jestem właścicielem firmy, w której razem z współpracownikami staram się zapewniać kompleksowe wsparcie moich klientów, począwszy od dobrej strony internetowej, budowę / naprawę lejków sprzedażowych, obsługę social media, po video marketing.

Z wykształcenia jestem informatykiem, więc w materiałach które przygotowuje i udostępniam często usłyszysz o nowoczesnych technologiach i o tym jak wykorzystywać je w swojej firmie.

Dzielę się tutaj wiedzą, zdobytym już przez lata doświadczeniem i umiejętnościami które zdobyłem, „naprawiając” biznesy moich klientów.



Zainteresował Ciebie ten artykuł? Chcesz więcej?
Cały czas przeglądam ciekawe rzeczy w internecie.
Przede wszystkim subskrybuje też kilka darmowych, a także płatnych newsletterów, oraz słucham podcastów.
Chętnie dzielę się tym co odkryłem z moją społecznością.
Jeżeli chcesz, bym także z Tobą podzielił się swoimi odkryciami, nowościami, publikacjami to zapraszam – zapisz się na mój newsletter. Raz w tygodniu otrzymasz wiadomość na swojego maila.
UWAGA – Po zapisaniu się, na adres który podasz poniżej, przyjdzie wiadomość którą należy potwierdzić. Dopiero potwierdzenie tego spowoduje zapis na newsletter.
Jeżeli w ciągu 15 minut nie otrzymasz wiadomości warto też sprawdzić folder SPAM.

[newsletter_form button_color=”#F39C12″]

Dodaj komentarz